BOBIL 2001

Pausesjåføren

FORORD

Etter flere års forsøk på å få tak i hytte ved sjøen, gav vi opp. Kanskje var det like bra å satse på bobil i stedet - ?. Og når tanken først var "født", så ble det "vei i vellinga". Det ble en ny DETLEF med alkove og året var 2001.

Året etter dukket et hyttealternativ opp som vi ikke kunne si nei til, men bobilen var blitt så populær at det var helt uaktuelt å skille seg med den - altså stod vi der med både hytte og bobil.

På bobilturene skrev Astrid dagbok mens jeg førte overnattingslogg. Vi har derfor et godt grunnlag for å rekonstruere vårt liv i bobil med tekst og bilder. Dette vil jeg nå forsøke, først og fremst for å "gjenoppleve", men er noen interessert i å lese - så versågod.

Detlefens jomfrutur 31/5 - 4/6 2001

Ved Bitihorn på Valdresflya

Dro fra Lerstad 31/5 med Stryn som mål. Turen gjikk greit og vi tok inn på campingplassen i sentrum som såg ok ut. Vi hadde planlagt å se finalen på Big Brother, men her gjorde vi for første gang en erfaring som senere skulle vise seg å bli en gjenganger - "ingen dekning". Dagen etter dro vi over fjellet til Beitostølen i strålende solskinn. Hovedmålet med denne turen var Fjellmaraton - jeg løp helmaraton og Astrid minimaraton. Simba passet bilen mens vi løp og mens vi spiste en bedre middag på  hotellet sammen med noen andre løpere.

Neste dag kjørte vi Fagernes, Dokka, Lillehammer, Ringebufjellet og til Atnadalen. Etter en lunsj med kavring og kefir, tok vi beina fatt inn i Rondane. Vi gjikk til den betjente turistforeningshytta Bjønnhollia og var tilbake til bilen kl. 20.30. Stod opp til en nydelig dag med frokost ved Atnaelva. Dro videre og besøkte Aukrustsenteret i Alvdal. Hjemturen gjikk over Hjerkin og Dombås. Bilen hadde fungert fint, men vi fant ikke brytewren til lyset på badet !

ALNES 10/6 - 11/6

Etter flere dager med regn kom lørdag med klarvær - hvorfor ikke dra på tur - som tenkt så gjort - Vi dro til Alnes og parkerte bilen ved fyret med 180 graders havutsikt. Dagen etter ble det tur på Godøyfjellet.

Nordlandsturen 23/6 - 17/7 2001

På Kjerringøy - Stetinden i bakgrunnen.

Startet fra Ålesund 23/6 og kjørte Krifast, hadde planlagt å onvernatte på Kyrkjseterøra , men der "trykte" havtåka så vi foertsatte og overnattet på en rasteplass ved Sørvannet oppe på fjellet før Orkdal.

24/6 - Ettere en varm dag med flere solskinnsraster, endte vi opp i Namsos på campingplassen der, som ligger mellom flystripa og jernbana - ikke den fredligste akkurat. Underveis hadde vi en lang stopp i Steinkjær - koselig by.

25/6 - Vikna - så langt vest vi kan komme med bil. Vegen endte på en kaikant og her overnattet vi. På et svaberg like ved fikk vi 4 småtorsker som gjikk rett i panna og ble fortært med loff og majones. Vi hadde kjørt kystvegen fra Namsaos, en blandet fornøyelse - grusveg og vegarbeid. I Rørvik som vi hadde vært tidliger med Hurtigruta, tok vi en spasertur i gågata før vi fortsatte.

Fra Brønnøysundbrua mot Torghatten.

26/6 - Dagens etappe var Vikna - Brønnøysund, der vi overnattet på Torghatten camping. På turen hadde vi sett både hare og rådyr - rådyret kom svømmende over et vann og landet bare 30 meter fra der vi satt og rastet. i stoppet i brønnøysund, handlet litt og tok farvel med hurtigruta.

Etter en middag med kjøttboller tok vi oss en fjelltur opp i Torghatten. Hullet i hatten var litt av en katedral og vi gikk rett gjennom og ned på andre siden. Utsikten fra hullet var fantastisk - en enslig gård i forgrunnen og hundrevis av holmer og skjær i bakgrunnen.

27/6 - I dag var målet Mosjøen. Vi startet i tåke, men etter en time var det klar himmel. Vi rastet halvveis på noen fine svaberg, der vi ble værende i tre timer, og klokken 18 var vi framme på den fine campingplassen i Mosjøen.

Om kvelden syklet vi ned til sentrum. Nede ved havna var en spesiell gate med små trehus der det tydeligvis var stor aktivitet på dagtid med butikker, restauranger ogt forskjellig kunstvirksomhet.

28/6 - Turen gikk nå i retning Mo i Rana, på en rasteplass ca. 4 mil fra Mo i Rana - Flostrand - stoppet vi. Vi bestemte oss for å overnatte her, for det var noen fine svaberg under rasteplassen som fristet til fisking, og fisk ble det til middag. To tyske bobiler med samme interesser stod der også.

• På vei gjennom hullet i Torghatten.

• Fra hullet i Torghatten - mot vest.

I Dinas hage.

29/6 - Dette ble en "travel" dag som startet med sjopping i Mo i Rana og fortsatte med to fergeturer. På strekninga Kilbohavn - Jektvik passerte vi polarsirkelen, sist vi gjorde det, var det dåp på hurtigruta. Framme på Saltstraumen camping ble det fisking og enda en fiskemiddag med Irish coffee til dessert.

30/6 - Kjerringøy. Vi var en tur innom Bodø og spaserte før vi satte kursen for fergeleiet Festvåg, der i tok ferga til Kjerringøy. Stort å få oppleve det gamle hendelstedet der Knut Hamsund og Herbjørg Wassmo har funnet inspirasjon til mange av sine bøker, og der flere av bøkene er blitt filmet.

Vi fant en plass å overnatte med utsikt til Stetind, og med fiskemuligheter, Astrid fikk en svær torsk. Men så låg det an til midnattsol, og for å få med den, måtte i flytte. Fant oss en plass blant beitende kyr og sauer, og midnattsol ble det.

1/7 - Dette ble nok en "travel" dag, 30 mil fra Kjerringøy til Gullesfjord på Hinnøya. Vi stoppet en god stund i Fauske - satt på kaikanten og spiste kavring og kefir.

Veien mot Lødingen bød på fjelloverganger, fjorder og tuneller på rekke og rad, for så å ende i en lang fergestrekning. Vi fortsatte til Gullefjord på Hinnøya, der vi bare fant oss en rasteplass for oernatting, da vi skulle starte tidlig neste morgen.

Henningsvær i Lofoten

2/7 - Nå var vi i Lofoten og første stopp var Svolvær, det var et forrykende vær så det ble med et handlestopp. Det var ingen campingplass i Svolvær så vi dro videre til kabelvåg. Her var det en idyllisk campingplass, vi leide båt og var ute og fisket, men vi har vist best fiskelykke fra land. Det hadde sluttet å regne, men det blåste og var surt og kaldt.

3/7 - Brustrand bcamping på Vestvågøy var neste stopp, men vi var innom Henningsvær på vegen - et noe slitt fiskevær som minnet mest om et museum. Brustrand var den fineste campingplassen på hele turen og den er omgitt av gresskledde fjell på alle kanter. Etter at vi hadde slått oss ned tok vi en sykkeltur innover en irrgrønn dal.

4/7 - Denn dagen brukte til å kjøre nedover mot Å som er "enden" på lofoten. Reine var det mest spesiell stedert vi var innom og her lettet været så pass at vi fikk se fjellene også. Vi overnattet på en rasteplass ved Reine.

Skrova.

5/7 - Været var fremdeles elendig og vi fikk sett så lite av Lofoten at vi bestemte oss for å starte på hjemturen. Vi tok ferga fra Svolvær til Skutik, den var innom Skrova som såg ut til å være et interessant sted, men det var ikke andledning til å gå i land.

Dagen ble avsluttet på Tømmerneset camping, der ble vi gjort oppmerksom på at på strekninga fra Skutvik og hit hadde vi passert en veldig god fiskeplass.

6/7 - Fra Tømmerneset dro vi videre sørover, det begynte å "sprekke opp" i skylaget og temperaturen steg.

I Sørfolda fant vi en nedlagt vei på utsida av en tunell, som var perfekt for villcamping. Her låg det fra før en familie med tre barn i telt og en tysk bobil.

På veien hit hadde vi hatt en rødrev løpende foran bilen. På kvelden satt vi utenfor bilen og såg utover fjorden der noen niser boltret seg.

På campingplassen i Rognan.

7-8/7 - Neste stopp var Rognan og hit kom også varmen. Fin campingplass nær sentrum, så alt låg til rette for å ta en dag ekstra her. Det var faktisk første gang på turen at vi overnattet to ganger på samme sted.

Det ble fjelltur til Flåget, en tur som etter en time endte ved et stup. Vi var ikke tilbake i leiren igjen før kl 01 om natta.

Dagen etter leide vi båt for å prøve fiskelykka, men da begynnte det å blåse kraftig så vi var glad vi kom oss til land igjen.

Den ekstra "fridagen" vi hadde bevilget oss ble elles benyttet til soling og til å se på livet i en sigøynerleir på sletta foran campingplassen. Dette var vel første gang vi opplevde skikkelig varme på turen.

9/7 - Nå startet turen opp Saltdalen mot Saltfjellet. Vi stoppet ved Polarsenteret i Saltdalen og tok en spasertur innover mot Junkerura, over to hengebruer i et terreng som minnet om Grand Canion.

Vi tok også en avstikker med bilen innover Junkerdalen og over grensa til Sverige, men her var det bare øde strekninger.

På toppen av Saltfjellet, på en stor rasteplass, tok vi kveld sammen med to andre bobiler.

10/7 - Vi våknet til tett tåke og satte kursen mot Sandnessjøen. På ferga mellom Nesna og Leang, såg vi en fin fiskeplass da ferga nermet seg land, vi satte kursen dit og plassen fornektet seg ikke. Vi måtte bare slutte å fiske, da både mage og fryser har begrenset kapasitet.

Vi slo oss ned på rasteplassen ved Helgelandsbrua, kokte fisk, drakk hitvin og tittet bort på frieren til De syv søstre - Dønnamannen !

Det ble mange fiskemiddager !

11/7 - Dagens etappe var på 14 mil, da var vi ved Tosenfjorden på en rasteplass utenfor en tunell. Vi rastet her på veien nordover da vi kom fra Torghatten. Vi var 3 bobiler og ei campingogn som oernattet her, sistnevnte låg ved brua sammen med oss sist natt. Det ble fisking og fisk til kvelds - fire niser bidro med underholdning.

12/7 - dagen startet med øsende regnær, vi besøkte Namsen lakseakvarium og da sola tittet fram, var vi snare til å se oss om etter en campingplass. Det ble Langnes familiecamp i Grong. På kvelden tok vi oss en tur i sentrum etter å ha fortært en kyllingmiddag.

13/7 - Det ble stopp i Steinkjær med en liten spasertur i byen, og i Værdal der vi var på jakt etter et marked, men det viste seg at vi hadde bommet på tidspunktet.

Levanger ble dagens endestasjon, og her var det et yrende liv med løpere i alle varianter. Det ar St. Olavsloppet som hadde intatt byen. Det er et tradisjonsrikt stafettløp mellom Østersund og Trondheim der det er klasser for aktie, mosjonister, barn og familier.

På Atlanterhavsveien.

14/7 - På veien mellom Lveanger og Trondheim passerte i løpere hele tiden så det ble et ekstra underholdningsinnslag. I Trondheim stoppet vi i ca 4 timer, vi var på Torget og såg på løperne som kom i mål, Astrid var på sjoppingrunde mens jeg tok en lufterunde med Simba.

På Oppdal ble det ny pause, vi kjørte litt rundt og gjorde oss kjent og fortsatte så et stykke mot Sunndal før vi fant oss en rasteplass som egnet seg for overnatting.

15/7 - Vi hadde ikke helt bestemt oss for om vi skulle dra rett hjem eller om vi skulle ta en dag til, det ble med oss som med han som stilte samme spørsmålet i ekkodalen - det ble en dag til.

Vi satte kursen for Atlanterhavsveien der vi fant oss en rasteplass for overnatting, med utsikt over havet og Hustadvika.

16/7 - Dette ble turens siste etappe med trebåtfestial på Bud og jassfestival i Molde. Årets Nordlandstur var slutt og etterlot seg mange minner, men været hadde ikke vært det beste så i konkluderte med at i hadde noe til gode - det måtte bli flere turer nordover.

• Reine

• Brusand camping.

Høsttur med maraton 2001

Morgenstell i Grimsdalen.

2/8 - Første mål var Kongsvinger, der jeg skulle løpe maraton. Vi la veien om Grimsdalen som går fra Dombåssvingene over fjellet til Folldal. I Grimsdalen fant vi et egnet overnattingssted ved en hengebro som gjikk over elven mot en seter. Dette er en praktfull fjelldal som vi også har besøkt senere.

3/8 - På vegen til Kongsvinger var vi innom Koppang og Elverum. På en parkeringsplass rett over broa nede ved elva fant vi en plass for natta og her fikk vi besøk av Ingvil og Harald Krøvel som også skulle løpe.

4-5 /8 - Etter maraton som var slitsomt p.g.a. sleipe skogsstier etter alt regnet tok vi oss en tur opp til festningen før vi satte kursen for Oslo. Her tok vi inn på Bogstad camping og ble liggende der i 2 dager. Bogstad er i gåavstand fra Hovseter der fam. Myhre bor.

6-7/8 - Nå tok vi med Myhre-barna og dro til Ramton camping som ligger ved Oslofjorden knapt en times kjøring fra Oslo. Det er en fin camp med to strender og svaberg. Været var ikke det beste men ungene badet så snart sola tittet fram.

8/8 - Etter to dager dro vi tilbake til Oslo men nå overnattet vi på gjesteparkeringa på Hovseter.

9/8 - Vi dro fra Oslo neste dag og og etter en "kavring og kefir-rast" på Hamar, tok vi av på Ringebu og kjørte opp på Ringebufjellet . Ved Frisbua som er ei steinhytte midt mellom Ringebu og Atna slo vi oss ned.

10/8 - Før vi fortsatte hjemturen tok vi oss en liten fjelltur ovenfor hytta, men terrenget byr ikke på den store opplevelsen - uendelige vidder med lyng og reinsmose.

I Jutulhugget.

TYTTEBÆRTUR 2001.

29/8 - Vi hadde fått "smaken" på bobillivet, så vi fant ut at vi måtte ha en tur til før bilen ble parkert for vinteren.

Tyttebæplukking var et godt nok påskudd. Vi dro over Hjerkin og ned Folldalen, ved elva i Folldalen rastet vi på en plass der det var en masse fin skiferstein. Vi fant plass i bilen til noen fine heller, og det skulle ikke bli siste hellene som ble transportert hjem i detleffen.

Vi overnattet på parkeringsplassen til Aukrustsenteret i Alvdal.

30/8 - Første stopp var Jutulhugget - ei imponerende kløft i terrenget. Det var dårlig med tyttebær  og dessuten for tidlig på året her. Vi dro over fjellet til Lillehammer og tok inn på Lillehammer camping. Vi spaserte til sentrum, som låg lenger unna enn vi hadde beregnet.

31/8 - Nå ville vi sjekke opp en plass som vi kjente til fra tidligere tyttebærturer, det var ved skytebana på Tretten. Og her var bæra moden ! - det var bare å "sette seg ned på rumpa" og "fylle bøtter og spann". Vi plukket ca 10 kg på to timer. Godt fornøyd med innsatsen dro vi videre til Otta og oppovfer Ottadalen på jakt etter et sted å overnatte. Vi fant det fine stedet ved ei mølle og ei brusende elv.

På Skageflå.

1/9 - Dagen etter fant vi ut at det var på selve kultursenteret vi hadde overnattet - best å komme seg videre før lensmannen kommer.

På vei til Geiranger tok vi turen opp til Dalsnibba, men her kom tåka veltende fra alle kanter.

I Geiranger titta sola fram og vi bestemte oss for å overnatte. Vi ringte til Bjørn Nerland og han sammen med Berty og Lisbet kom innover dagen etter.

2/9 - Det ble tur til Skageflå, og derfra oer fjellet ti Geiranger, før vi dro hjem. Den turen vil bli beskrevet under "FJELL-LIV"

Det hadde vært et begivenhetsrikt "bobilår" med 43 overnattinger og 8800 km landevei.