Vårtur til Hardanger 2007

Gatevandring på Lærdalsøyri, nb før brannen.

8/5.

Dro hjemmefra i pøsregn. Tok en snartur innom Fjellsetra for å se på hytta som Berty og co har leigd. I Stryn tok vi en liten pause og handlet og så bar det videre til lærdal der vi fant oss en overnattingsplass på parkeringsplassen til Lærum saftfabrikk.

9/5.

Nå gikk turen gjennom norges lengste tunell til Aurland og videre til Gudvangen. Fra Gudvangen kjørte vi ca 5 km utover langs Nærøyfjorden til et lite sted som heter Bakka. Det var 3-4 hus kirke og ca 100 geiter.

En eldre pratesjuk kar kom ned til bobilen og fortalte litt om stedet før og nå. Da Nærøyfjorden kom på verdsarvlista, fikk den lille grenda besøk av dronning Sonja. Det var ei likandes dame fortalte mannen, hun hadde til og med spurt om å få overnatte i naustet hans som vi stod parkert ved. Det var laget av stein og grov tømmer og var ca 200 år gammelt.

Etter omvisningen i grenda kjørte vi til Voss hvor vi handlet før vi dro videre til Ulvik. Her tok vi inn på Ulvik camping.

Fruktblomstring i Hardanger.

10/5.

Fra Ulvik kjørte vi utover langs Osafjorden ig tok ferga Bruravik-brimnes over Hardangerfjorden. Dette var før Hardangerbrua sin tid.

Neste stopp Vat Lofthus, der tok vi en tur opp i lia og tok bilder av fruktblomstringa.

Vi fikk også omvisning på hotell Ullensvang, det var "bare lekkert", men det som imponerte mest var noen japanske prydbusker i hagen.

Odda kjørte vi bare forbi, for der hadde vi vært 2 år tidligere. Over Haukelifjell var det mye snø og vi kjørte ned til Røldal der vi fant en plass for "villcamping".

11-12/5.

Kom til Hovseter fredag kveld. Lørdag var jeg, Astrid og Amalie på Aker Brygge. Søndag var vi i Holmenkollen og spaserte tilbake. Etter middag med fiskegryte og jordbær til dessert dro vi til Ullevoll for å se AAfk spille mot Lyn. Amalie var med og ble hentet av Bent Ivan, mens vi dro på hjemvei etter kampen.

13/5.

På hjemveien ble det tradisjonell overnatting ved Prøysenhuset på Ruudshøgda.

Geiranger + + 2007

Klar for transport til Skageflå.

8/6.

Tok inn på Geiranger camping fredag ettermiddag. Rett foran bilen hadde et tjeldepar reir med 3 egg i, og i løpet av lørdagen kom det 2 unger så da ble det stor aktivitet med mating.

9/6.

Storfjordens venner arrangerte tur til Skageflå, vi meldte oss på og ca 200 ble fraktet med havrafter ut fjorden til den bratte oppstigningen til garden. Det ble en flått tur i det fine været.

Om kvelden var vi en tur inn til sentrum, der traff vi Kirsten og Karsten Urke som var der med båt og vi ble med en tur ombord til dem.

10/6.

Søndagen kom med strålende vær og nå satte vi kursen for Valldal, for vi skulle være med på Storfjordstevnet på Kvernhusneset.

Det gikk båter i skytteltrafikk rett over fjorden for valldal og vi var så tidlig ute at vi rakk en tur opp til sætra, det hadde andre også planlagt så det ble folkesomt på sætra. Det ble servert vaffel og kaffi og fortalt om om ei jente på garden som holdt en russer sjult på sætra under krigen.

Etter at stevnet var slutt og vi var skysset over fjorden igjen, dro vi inn til Fjørå der Fride m/fam var på campingvogna til Per Helge.

På returen var vi innom Arne Ulveraker som har campingvogn i Valldal.

Dette hadde vært ei innholdsrik og trivelig helg.

• På Skageflå

• Skageflå

Danmarkturen 2007

Vindeby på Fyn ?

24/6.

Målet for årets sommerferie var Danmark og første etappe endte på en parkeringsplass på otta.

25/6.

Andre etappe endte på Hovseter der det ble stor overaskelse. Amalie oppdaget oss da vi kjørte inn på parkeringen, og wenche og Bent Ivan låg på sofaen og såg dagsrevyen.

26/6.

Det ble ny kjøredag som endte på nattcampen på Varberg.

27/6.

Vi låg landfaste på en rasteplass ved Slagelse på Sjælland i et forferdelig uvær, der låg det flere bobiler og trailere.

28/6.

Vi kom til Fyn og for første gang på turen tok vi inn på en campingplass, det var Vindebyøre camping i Vindeby.

Tattoo-festival i Aaberaa

29-30/6.

Regnværet fortsatte og vi forflyttet oss 9 mil til Aaberaa på Sydjylland. Dette var en fin by og vi tok inn på Aaberaa sejlclub citycamp og ble værende to dager der.

Her var stort musikkstevne, tattoo-festival med korps fra mange land som underholdt i gatene med show drill og spilling, men været innbød ikke til så mye uteaktiviteter.

1/7.

Neste stopp var Ebeltoft nordøst på Jylland. Dette var et av turens hovemål. jeg hadde vært her i denne spesielle byen i en uke i 1983 som trener for fotballaget til Fiskerstrand. Jeg hadde gledet meg til gjensynet med denne spesielle byen.

Byens særpreg skapes av mange bindingsverkhus helt fra 1700-tallet, skakke og skjeve men veldig sjarmerende. Midt på torget står Ebeltofts rådhus med "kirketårn" og klokke. Det går også gameldagse vektere rundt og roper opp hva klokken er.

Vi tok en sykkeltur i byen for å se oss om etter at vi hadde etablert oss på Ebeltoft strandcamp.

Før vi dro videre ruslet vi en ny runde i byen og sugde inn de eksotiske inntrykkene.

Fra crew-paraden til tall ships race i Århus.

2/7.

Fra Ebeltoft kjørte vi en tur opp til Grenaa for å se oss om, for vi hadde hørt så mye om stedet og det var nok verdt turen. Men dagens mål var Randers som er Ålesunds vennskapsby. Her tok vi inn på Fladbro camping. Det vi husker best fra Randers er regnværet.

3-6/7.

I noenlunde bra vær dro vi til Århus og tok inn på Blommehaven camping som låg i sykkelavstand fra sentrum. Det var tall ships race i byen og vi ble boende her i 4 dager.

Dagen etter at vi ankom dro vi på sykkeltur til byen. vi tok for oss sentrum først og syklet etterpå til museet "Den gamle by". Det var en hel liten by som var bygget opp av gamle hus som var samlet inn fra hele landet og satt inn i sitt rette miljø. Der var hestedrosje, bakeri og barn på skole i tidsriktige klær.

Vi fikk med oss åpningen av tall ships race og crew paraden gjennom byen og det ble mye rusling langs kaiene for å se på skutene. Vi var ombord i tremastringen fra Mexico. Det eneste som satte en demper på dagene i Århus var været. Men sammenlignet med tilsvarende fest i Ålesund kunne ikke Århus konkurere, til det var byen for stor og arrangementet for spredt.

På campen var der en badestrand med mye fin stein, og jeg samlet en type stein som jeg skulle bruke i en gangvei på hytta.

• Fra tall ships race i Århus

7/7.

Vi var lei alt regnværet og begynte å tenke på hjemtur. Raskeste mulighet var å dra opp til Hanstholmen og ta hurtigbåten til Kristiansand. Som tenkt så gjort, men da vi kom fram presterte vi å stille oss i feil kø og holdt på å havne på Færøyene.

Etter at tabben var rettet opp, ble vi gjort oppmerksom på at hurtigbåten til Kristiansand ikke tok bobiler før 10/7. Slukøret dro vi opp til en nedlagt festning og tok kvelden.

8/7.

Det var bare å snu og satse på den tradisjonelle ruta over Helsingør-Helsingborg og gjennom Sverig hjem.

Det ble overnatting på Dronningmølle strandcamp på Nordsjælland.

9/7.

Etter å ha handlet kvota og spasert litt i gatene i Helsingør, tok vi ferga til Helsingborg.

På ilandkjøringen klarte vi igjen å havne i feil kø, vi havnet i køen for de som hadde noe å fortolle.

Vi var snar til å finne oss en campingplass, det ble Skrea camping i Falkenberg, fin camp men dyr. Det ble sykkeltur og middagshandling.

10/7.

Planen var å ta to overnattinger på grebbestad camping, men været ville noe annet og vi bestemte oss for å avslutte ferien og heller satse på å rekke båtfestivalen i Ålesund.

11/7.

Det ble en dag med mye kjøring og etter 52 mil var vi kommet til Lom, men heller ikke her slapp vi unna regnet. Men det ble rømmegrøt og jordbær som trøst.

Dagen etter bar det rett hjem til ålesund.

Fotballtur til Lillestrøm 2007

Elva i Lom sentrum.

23/7.

Som så ofte før gikk første etappe til Geiranger.

24/7.

Fortsettelsen var også tradisjonell med stopp på Lom, her traff vi Jostein Thorset som var på tur med seniorgruppa på jobben.

Vi kjørte mot Valdreflya og før siste stigninga fant vi oss en fin plass for overnatting og her sto det også to andre bobiler. I en av bilene var det et par som hadde vært på langtur til Finnmark, ned gjennom Finnland og gjennom Sverige, de hadde vært borte over en måned.

På Åråsen, Lillestrøm-AAfk 7-0

25/7.

Turen gikk over Valdresflya og til Fagernes der vi tok en pause og ruslet litt i gatene. Kjørte så om Dokka og tok en lang pause før Mjøsbrua. Her ringte vi til Næroset som vi hadde bestilt kooikervalp med, og spurte om vi kunne komme og få se på valpene. Det var ok, men alle var bortbestillt så det var bare å vente på neste kull.

Neste dag skulle vi se lillestrøm-AAFK på Åråsen, Vi trodde det var campingmuligheter rundt Lillestrøm, mendet endte med at vi dro til Oslo og Bogstad.

26/7.

Kampen ville vi helst glemme, det ble 7-0 tap. På hjemveien overnattet vi på Herjesjøen camping og på Mageli camping.

Konfirmasjonstur 2007

Stolte bestemødre.

6/9.

På nedoverturen overnattet vi på Lillehammer camping.

7/9.

Fra Lillehammer dro vi til Lillestrøm der det skulle være caravanmesse, og vi overnattet på parkeringsplassen på messeområdet som var et stykke utenfor lillestrøm.

Det var mye lekkert på messen og vi ble spsielt "forelsket" i en Rapido med dobbelseng bak og vendbare framseter.

8-9/9.

Vi låg på parkeringsplassen til Hovseter i helga og det var konfirmasjonen til Alexander. Det varhøytidelig i kirka der konfirmantene kom fram en og en. Festen forgikk på Holmenkollen resturang med mye god mat.

10/9.

På returen kjørte vi over Sognefjellet, overnattet på en rasteplass og fikk oss en tur på en og en halv time i nydelig vær og med masse lemen.

11/9.

Siste stopp på turen var Lovik camping i Loen.

En ny bobilsesong var slutt med mye regn, men også med positive opplevelser. 37 overnattinger og 9300 km landeveg.