Sommerturen 2017

Bobilcampen i Rosendal

Vi startet hjemmefra med 3 delmål, vi skulle til Rosendal der vi ikke hadde vært tidligere, vi skulle til Haugesund og se kampen mellom Haugesund og AAFK og vi skulle besøke Kaspara i Stavanger. Resten av reiseruta skulle dikteres av været.

11/7. Jølster.

Vi dro hjemmefra på tirsdag og hvis været tillot det skulle vi stoppe i Loen og og prøve den nye gondolbana, men tåka låg ned i toppene og det ble derfor en kjøredag som endte på Vassenden i Jølster, her overnattet vi på en parkeringsplass ved skolen.

12/7. Mongstad ved Bergen

Det ble en ny kjøredag med skiftende vær. Vi kjørte E39 og da vi kom til Kinsarvik, satte vi kursen utover mot have for å finne oss et sted å villcampe. Det endte på en parkeringsplass på Mongstad.

Baroniet Rosendal.

13-14/7. Rosendal

Det var planen å ta en overnatting i Bergen, men været fristet ikke og det ble til at vi satte kursen for Rosendal.

Vi fant fram til bobilcampen som vi hadde hørt om og den viste seg å være veldig bra, kanskje den fineste vi har vært på i Norge.

Det ble to fine dager i Rosendal med turer til Baroniet og til Steinparken. Baroniet viste seg å være en stor park med veldig mye blomster.

Det ble også to fine løpeturer der den ene gikk inn gjennom en fjelldal der jeg måtte løpe siksak mellom tamme sauer som låg i veibanen.

Haraldshaugen campingplass i Haugesund

15/7. Haraldshaugen campingplass

Etter et vemodig oppbrudd i Rosendal, et sted vi ønsker å komme tilbake til, startet vi på vegen mot Haugesund. Første del av vegen må vel være noe av det mest "svingete" som fins. I Etne måtte vi ta oss en "softispause" for å komme til hektene igjen.

Framme i Haugesund ble det en bilrunde i byen før vi slo oss ned på campingplassen på Haraldshaugen der vi fikk ei natt med voldsomt regnvær.

16/7. Haugesund stadion

Vi forlot campingplassen søndag ettermiddag og kjørte inn til sentrum der vi spiste fish and chips på en uteresturang sammen med den harde kjerne i STORMEN. Vi fortsatte så til stadion der vi overnattet etter kampen som ble en begredelig affære med 2-0 tap.

Stavanger camping hadde oppvarmet friluftsbad som nermeste nabo.

17/7. Stavanger campingplass

Bilturen fra Haugesund til Stavanger har mye å by på, fin natur og flere "undersjøiske" fjordkryssinger med underjordisk rundkjøring som det mest spektakulære.

I Stavanger tok vi inn på Stavanger camping som ligger ved Mosvatnet. Vi fikk besøk av Kaspara og Jørgen og sammen med Astrid dro de til byen mens jeg og Perry ble "hjemme" og utforsket stien rundt Mosvatnet som er på 3,5 km. Her ble det noen joggerunder neste dag.

Hybelbesøk

Da "byturistene" kom tilbake dro vi med bobilen til Sandnes for å se på Kasparas nye hybel. Den bar preg av innflyttingsaktivitet, men vil nok bli trivelig når alt er "oppe og går" ny, lys og lett som den er.

18/7. Rasteplass ved E39 mellopm Bergen og Sognefjorden.

Været i Stavanger innbød ikke til videre opphold men meldingene for de to neste dagene var fine for Vestlandet så vi bestemte oss for å ta en kjøredag på hjemveien. Etter en spasertur rundt vannet brøt vi opp fra campen.

Det var i Bergensområdet vi satset på overnatting, men her bommet vi totalt på å finne den nye bobilplassen så vi endte altså på en rasteplass på en fjellovergang som var helt ok.

Sjøtun camping i Balestrand

19-20/7. Sjøtun camping i Balestrand

Vi brøt tidlig opp fra rasteplassen for å finne oss en campingplass der vi kunne nyte det det fine været - nå var det ikke ei sky på himmelen.

Det ble Balestrand ved Sognefjorden som ble valget og her fant vi en helt topp campingplass, så her blir vi nok flere dager.

Det ble to fantastiske dager i et fantastisk vær på dette fantastiske stedet.

De får det til i Balestrand

Tjugen camping

21/7. Ved idrettsplassen i Hornindal

Oppbruddet Balestrand ble litt enklere ved at det kom noen skyer drivende, og nå ble kursen satt for Hornindal - det skulle nemlig være maratonløp der 22/7.

Campingplassen  på Grodås var så elendig at vi villccampet heller ved idrettsplassen.

22/7.  Tjugen camping i Loen

Etter løpet dro vi til Loen - været var bare for fint til å dra hjem. Vi tok inn på Tjugen camping i Loen som ser veldig bra ut - men  varmen er trykkende.

Campingplassen har en spesielt fin beliggenhet med utsikt til gondolbanen på den ene sida og Skåla og Kjenndalsbreen på den andre.

På fjelltur fra gondolbana

23/7. Hjemtur

I dag blir det hjemtur,  men planen er å stoppe ved gondolbana i Loen for å se om det mulig å ta en tur med den.

Vi parkerte i marinaen ved gondolbana. Bare iført shorts og tesjorte ble vi ført til fjells, dette er et fantastisk anlegg, det er bare umulig å beskrive - må oppleves. Det som imponerte mest var hvor flott det var tilrettelagt oppe på fjellet - flotte turstier og en fantastisk resturang.

Det fine været gjorde dagen til en opplevelse. Nede i marinaen igjen tok vi ut stoler og slappet av en times tid i sola før vi satte kursen hjemover.

Sommerturen hadde vært en suksess, delmålene var oppnådd og maraton i Hornindal en bonus. Høydepunktene var Rosendal, Balestrand og Gondolbana i Loen.

Høstturen 2017

Perry og trolla i Trollheimsporten

Vi startet hjemmefra med to delmål, maraton i Trondheim og få noen fjellturer i Trollheimen eller Rondane. Maratonløpet ble "nedgradert" til et tvilsomt eksperiment da jeg noen dager før avreise hadde fått diagnosen artrose i venstre hofte.

31/8. Trollheimsporten feriesenter.

Vi hadde planlagt å ta en overnatting på veien til Trondheim. Vi valgte å kjøre om Molde, Sunndalsøra og Oppdal og Trollheimsporten ble da et naturlig valg. Dette er en veldig fin campingplass spesielt godt tilrettelagt for bobiler og med et helt topp sanitæranlegg, den ligger 13 km vest for Oppdal.

1-2/9. Den nye bobilparkeringa i Nyhavna i Trondheim.

Det ble to dager med fantastisk vær i Trondheim og med maraton på lørdag. Flott bobilparkering i gåavstand fra sentrum.

Baksida av bygget viewpoint Snøhetta.

3/9. Parkeringsplassen ved viewpoint Snøhetta på Hjerkin.

Etterat første delmål, maraton i Trondheim, var unnagjort dro vi søndag videre for å få med litt "fjell-luft" på turen. På Hjerkin parkerte vi bilen for natta på parkeringsplassen for turen videre mot viewpoint Snøhetta.

Dagent etter tok vi den 1,5 km lange turen til utsiktspunktet. Været var ikke lenger like fint og tåka låg ned i toppene. Viewpoint Snøhetta var et spesielt utforma bygg med glassvegg som  vendte mot Snøhetta.

Det ble ikke tur til Snøhetta denne gang, men nå er vi i alle fall bedre kjent med området så kanskje en annen gang når bein og rygg er i form til å ta en lengre tur.

Fjellcampen i Grimsdalen.

4/9. Fjellcampen i Grimsdalen.

Rondane var neste mål, vi kjørte ned til sentrum i Folldal handlet og satte kursen for Grimsdalen, en fjelldal som vi hadde gode erfaringer med fra tidligere turer. Vi fant fram til fjellcampen som ligger i gåavstand fra Grimsdalshytta. Det er et utrolig idyllisk sted og her ble det overnatting omgitt av ukser og fjellvandrere som gikk fra hytte til hytte.

Neste dag ble det oppbrudd og hjemreise til hytta på Sulesund.

Fjellcampen i Grimsdalen.

Bobilsesongen var slutt med 32 overnattinger og 5490 km landeveg.