Utsikt over Voss, sett fra gondolen.

25/6.

Vi startet rekordtidlig fra Flåm for vi regnet med at det kunne bli vanskelig å få plass på campingplassen på Voss. Og antagelse skulle vise seg å holde stikk. Vi fikk beskjed om at det var fullt allerede kl 9.30 - og grunnen var ekstremsportvekå som startet denne helga.

Vi fant oss en parkeringsplass og bestemte oss for å utnytte dagen på Voss før vi dro videre.

Det ble tur med gondolbanen og en rundtur på toppen der vi såg på hanggliderne som kastet seg ut. Høydepunktet var en som hoppet med en stor hund under seg.

Etter en het dag på Voss satte vi kursen for Eidfjord og fant oss en plass på Kjærtveit camping som vi kjente godt til fra tidligere besøk.

De tar vare på tærne sine i Eidfjord !

26-27/6.

Det var så varmt da vi kom til Eidfjord at det innbød ikke til fysisk aktivitet, men neste dag fikk vi syklene ned fra bilen og tok oss en orienteringstur i bygda.

Trærne i alleen langsfjorden er pyntet med strikketøy, noe som vi husket fra sist vi var her, men mønstrene var nye av året.

Det endte med at vi syklet innover dalen på motsatt side av elva i forhold til hovedveien. Bygdeveien gikk over i en traktorvei som til slutt endte ved ei badestrand.

Her fortsatte traktorveien oppover lia, vi satte fra oss syklene og fortsatte til fots og kom til slutt fram til en fjellgård. Veien fortsatte videre ned mot sentrum, men på grunn av syklene måtte vi snu tilbake.

På stien mot Kjeåsen.

Neste dag valgte vi å ta sykkelturen innover Simadalen. Etter ei mil kom vi til Lima kraftverk og her starter stien til Kjeåsen som inntil nylig var norges mest utilgjengelige fjellgård.

Vi gikk et lite stykke etter stien før vi snudde, det var nok for langt å gå i tillegg til sykkelturen.

Vi syklet et lite stykke videre inn over Simadalen før vi snudde hjemover til rullestova.

Vi hadde tre veldig fine dager på campingplassen i Eidfjord, men nå ventet nye mål.

Astrid på broa over Vøringsfossen.

28-29/6.

Det nye målet ble Lofthus i Hardanger, Men siden vi nå ikke var så langt fra Vøringsfossen, bestemte vi oss for å ta en avstikker dit først.

Det var noen år siden vi var her sist og her var det store forandringer. Det som imponerte mest var ikke selve fossen men den flotte utbyggingen av broer og utsiktspunkt.

Veien ut til Lofthus er et kapittel for seg, utrolig at vi har slike veier der det er så stor trafikk. Det ble noen rygginger med stor bobil og venting et kvarter for at en septiktank skulle lastes av en bil.

Framme på Lofthus tok vi inn på Lofthus camping og fant oss en plass i en hage med moreller som allerede var modne.

De tre bukkene Bruse i munketrappene.

Neste dag var det tid for fysisk aktivitet. Vi hadde hørt og lest om munketrappene og dronningstien og det var en av grunnene til at var på denne campingplassen.

Ei opplysningstavle like ved gav svar det meste. Vi utrustet oss med mat og drikke startet på sien som begynnte ved campingplassen.

Stien gikk over i en bratt og ensformig  traktorvei gjennom tett skog. Et par timer trasket vi på denne kjedelige veien før vi kom fram til munketrappene og Nosi der dronningstien starter, da hadde vi nådd en høyde av 900 meter.

Vi møtte stadig folk som hadde startet i Kinsarvik og det viste seg at det var den lettest veien å gå dronningstien.

Vi hadde fått nok og returnerte til campingplasse. Det skal mer enn dette til for å tilfredstille og imponere sunnmøringer !

Det ble to dager på en veldig fin og spesiell campingplass, der innslaget av telt var stort.

• Astrid på Nosi der dronningstien starter.

• Astrid i munketrappa.

Vaskedag på campen i Eidfjord.

30/6.

Nå hadde varmen satt inn for alvor og da var det naturlig å flytte ned til sjøen igjen.

Det ble favorittcampen i Eidfjord og det passet bra for vi hadde planer om å fortsette over Hardangervidda.

På veien til Eidfjord måtte vi gjennom ei rundkjøring inne i fjellet ved Hardangerbrua, her presterte vi å kjøre feil så det endte med dagstur til Ulvik.

Omsider var vi framme på campen i Eidfjord, var heldige og fikk oss en av de fineste plassene ved sjøkanten.

Det var for varmt til å lage middag så det ble take away thaimiddag i stedet.

Solin og strandrydding ved Eidfjordvatnet - klassisk rollefordeling.

1/7.

Det ble enda en dag på campen i Eidfjord.

Vi syklet innover langs elva til Eidfjordvatnet der vi tilbrakte et par timerved ei fin badestrand.

Det ble også sykkeltur til alleen med "strikketrærne" for å forevige mer av kunsten.

2/7.

Vi våknet til nok en dag med praktfullt vær  på campen i Eidfjord, men nå er det tid for oppbrudd.

Vi nyter dagen her så lenge vi kan og så starter vi på turen over Hardangervidda.

Vi hadde fått anbefalt et sted på det høyeste punktet på Hardangervidda. Her var det imidlertid 11 km grusvei og vi angret allerede etter 2-3 km på den støvete vaskebrettveien.

Det såg veldig bra ut når vi kom fram, men det vrimlet med mygg rundt bilen så var ikke sene om ta fatt på de 11 km igjen.

Vi fant oss en brukbar rasteplass ved hovedvegen og fortrakk tafikkstøy framfor myggsvermer.

På Bjørkestølen camping fikk vi mulighet til å bli kvitt støvet fra bomturen dagen før.

3/7.

Vi hadde fått nok av hardangervidda som gjør seg best fra bilvinduet.

Nå gikk turen i retning Fagernes via Geilo og Hol, men vi var åpne for å finne oss en campingplass på strekningen, og den fant vi på Golsfjellet.

Bjørkestølen var en enorm campingplass for fastboende, men med noen plasser for bobiler langs elva.

4/7.

Fra Bjørkestølen gikk turen til Fagernes der vi tilbrakte dagen. Sent på ettermiddagen startet vi opp og kjørte mot Tyin. På Tyinstølen fant vi oss en fin plass for overnatting med utsikt over Tyin.

Nå blir det havregraut i rullestova.

5/7.

Neste dag fortsatte vi til Øvre Årdal, fra en parkeringsplass i sentrum tilbrakte vi dagen med å utforske byen.

Her var det gode TV-forhold så vi kunne ikke dra videre før vi hadde sett Aafk spille mot Sandnes Ulf.

Sent på kvelden startet vi på Tindevegen mot Turtagrø, fant oss en fin overnattingsplass der med utsikt over fjellheimen.

Det hadde vært en dag med utfordrende kjøring på smale fjellveier og stor bobil.

6/7.

Neste dag fortsattevi til Turtagrø og videre over Sognefjellet. Sognefjellet er den fineste fjellovergangen i Norge med mange muligheter for villcamping og fotturer - kanskje noe for høstturen.

Vi stoppet på en rasteplass med utsikt til Leirvassbu, her ble det havregraut til lunch.

Dagen ble avsluttet på campingplassen i Lom med semifinalekamp mellom Italia og Spania.

Fotopause på Gamle strynefjellsveg.

7/7.

Det ble oppbrudd på Lom og dagens mål var å finne TV-forhold til kveldens semifinalekamp mellom Danmark og England.

Vi skulle kjøre Gamle Strynefjellsveg og regnet med å havne i Stryn.

Vegen som er nasjonal turistveg var en opplevelse og det ble flere stopp for å ta bilder.

Framme i Stryn tok vi inn på Stryn camping etter først å ha sjekket TV-forholdene.

Det ble en spennende kamp mellom danmark og England.

8/7.

Nå ble det rake vegen hjem til alle oppgavene som ventet på hytta og i Volsdalsbakken.

Det hadde vært en vellykket og fin 3-ukers tur.