Vårtur i Sørnorge 2009

På Oskarsborg i Drøbakk

Notatene fra våren 2009 er sporløst borte og da det bare er noen få bilder som kan få hukommelsen "på gli", har jeg bare dataene fra bobilens overnattingslogg å bygge på.

27/5. Lom sentrum.

28/5. Hovsæter.

29/5. Hovsæter

30/5. Drøbakk

I Drøbakk overnattet vi utenfor huset til Inger og Sven Erik. Dagen etter var det kjempefint vær og vi tilbrakte dagen på sightseeing i byen og på Oskarsborg.

Kragerø

31/5. Granholmen campingplass i Sandefjord

Da vi kom til Sandefjord var det å jakte på campingplass, og vi fant en veldig fin camp ved fjorden og i sykkelavstand fra sentrum.

Da vi dagen etter sjekket ut og skulle se oss om litt i sentrum, fant vi en helt ny og fin bobilcamp i havna midt i byen. Det ble derfor enda ei overnatting i Sandefjord for å teste ut plassen.

1/6. Sandefjord bobilcamp

I Kragerø ble det tatt en lengre pause i det fine været, md bl.a testing av stedets softis.

2/6. Roligheten Kristiansand

3/6. Tonstad i Sirdal

Fra Tonstad i Sirdal kjørte vi en lang fjellvei til til Lysebotn ved Lysefjorden, vi kjørte ikke ned til fjorden for målet var Kjærag og utgangspunktet for den fotturen er oppe på fjellet. Beskrivelsen av den turen finnes under DEL 12 i FJELL-LIV.

4/6. Skarsmo i Setesdal

5/6. Lothe Camping

6/6. Bergen camping

7/6. Byrkjelo camping

Fotballtur til Lillestrøm 2009

Fotostopp på hjemturen fra Lillestrøm.

11/7. Brendeløkken camping Kvam

Ved Trollveggen i Romsdalen rastet vi sammen med Fride og Jan Erik som var på vei til ferie i Danmark. På Kvam overnattet de på hotellet, mens vi låg på campingplassen. Kampen på Lillestrøm 1-1.

12/7. Ved Skogsmuseet på Lillestrøm

13/7. Rasteplass ved Bjorli.

Fotballtur til Molde 2009

21/8. Bud camping

22/8. Parkeringsplassen til Rema i Molde

Her traff vi for første gang hr og fru Espe i commodoren, vi skulle treffes flere ganger senere på våre bobilturer.

Kampen i Molde endte 3-1 til hjemmelaget.

Tysklandsturen 2009

Campingvenner

31/8. Hovsæter.

vi skulle på langtur og var tydeligvis ivrige etter å komme i gang, for turen til Oslo ble unnagjort på en dag.

1/9. Nærum camping ved København.

Vi startet kl 9 fra Hovseter, kjørte helt til Helsingborg, tok ferga til Helsingør og overnattet på Nærum camping utenfor København. Fin campingplass, men minuset var at den låg mellom togskinnene og europavegen.

2/9. Campingplass i Pløn.

Før vi tok ferga over til Tyskland, rastet vi på en stor rasteplass med mange epletrær. Sunnmøringer som vi er, måtte vi riste litt på trærne - og epla var nydelige.

Da vi skulle kjøre inn på fergekaia i Rødby, klarte vi å kjøre feil og havnet på parkeringsplassen. Vi måtte kjøre flere km tilbake før vi fikk snudd og komme "på rett spor".

Koblenz, her møtes Rhinen og Mosel

Det ble nok ikke siste feilen på denne "jomfruturen" utenfor Skandinavia.

Første overnatting i Tyskland ble i Pløn, en koselig camp med en masse "frittgående" kaniner.

3/9. Doktor See camping i Rinteln.

Dagens mål var Lybeck, som vi hadde hørt mye positivt om, og vi skulle ta en overnatting der. Men på grunn av dårlig vær, bestemte vi oss for å dra videre sørover.

Før vi dro sørover, var vi imidlertid en tur innom Travemynde. Vi var heldige og fikk et par timer med opplett vær. Der var en nydelig strandpromenade og en lang fin strand - bare sola manglet.

Vi avsluttet dagens biltur som var på 37 mil, på Doktor See camp I Rinteln, en kjempefin campingplass ved elven Veber.

Idyll ved Mosel.

4-5/9. Rhein-Mosel sitycamp i Koblenz.

Vi hadde plukket ut Koblenz som neste stopp på turen. Her møtes Rhinen og Mosel, og her er starten på Moseldalen som var hovedmålet på Tysklandsturen. Det ble en dagsetappe på 36 mil.

vi "plundret" litt før vi fant fram til campingplassen, men når vi endelig fant fram, var vi så fornøyde med stedet at vi bestemte oss for å ta to dager der.

På landtunga der elvene møtes står Keiser Wilhelm på en kjempestor sokkel, ridende med full rustning.

Campen ligger midt i byen, vi tok "fløtten" over elva til gamlebyen, der var det et yrende folkeliv med marked langs Rhinen og flere torg med utekafeer og gågater fulle av folk.

Perry fant seg en tysk kompis, jeg og Tyskeren tok flere turer til et område der hundene kunne slippes.

Der var to andre norske bobiler på campen, den ene ved siden av oss med et par fra Bardufoss på vei hjem. Vi fikk mange fine tips for turen videre.

6/9. Caqmpingplass i Bullay

Det som skulle bli bare en kosedag, ble en smule stressende. Vi skulle forflytte oss bare 5 km til Kochen som vi hadde fått anbefalt, men det hadde sikkert mange andre også fått, for her var det kaotisk fullt overalt.

Vi dro videre til Bullay som ligger midt i Moseldalen, her fant vi en fin campingplass ved elven, men også her var det stappfullt.

Vi traff Ålesundere her som Astrid kjennte, de kom fra Kroatia og skulle ligge her til Onsdag.

7/9. Bobilcamp i Wintrich.

det ble en ny kort etappe, for vi forflyttet oss bare ca 8 km til Wintrich. helåg vi på en bobilcamp ved en av slusene og det var interessant å se hvordan hotellbåtene ble sluset opp og ned.

8/7. Bobilcamp i Trier.

Neste stopp var Trier, det er Tysklands eldste by.

Det ble en dag med sightseeing, og her var mye å se. Det var varmt og vi måtte innom et par utekafeer for å slukke tørsten og Astrid benyttet andledningene til å skrive kort.

Vi ble gjort oppmerksom på at vi ikke hadde nasjonsmerke på bilen, det løste vi enkelt ved å kjøpe en tusj og tegne en stor N på nummerskiltet.

Statuen av Keiser Wilhelm i Rydesheim.

9/7. Campingplass i Rydesheim.

På turen fra Trier til Rydesheim tok vi ferge over Rhinen for å slippe å kjøre en omvei.

Campingplassen i Rydesheim var veldig fin og låg i gangavstand fra sentrum.Vi fant oss en solrik plass og tok oss en tur til byen, mens Perry passet bilen.

Rydesheim viste seg å være en veldig spesiell by, flere gater med små bindingsverkhus og i ett av dem var det bare rådyre juleting og med blinkende julegerlander rundt.

At dette var en spesiell turistby kunne man merke ved mat ndet vrimlet av turister i gatene.

Vi tok gondolbanen opp til et utsiktspunkt, der var det en enorm statue av Keiser Wilhelm som var reist til minne om at han hadde besøkt distriktet i 1887.

Det var en rar følelse å sveve i gondolen høyt over vinrankene.

Vi spiste lunch i hovedgata som hadde det store minuset at jernbana går gjennom gata og lager et kunstig skille mellom sentrum og strandpromenaden.

Etter middagen tok vi Perry med på en kveldstur langs strandpromenaden, der låg hotellskipa på rekke og rad og mye folk var ute og spaserte.

da vi kom tilbake fikk vi oss en nedtur. En svær bobil hadde "klint" seg inntil oss, så vi hadde mistet både sol og utsikt.

Vi hadde tenkt å ta en dag til i denne spesielle byen, men vi ble så skuffet at vi bestemte oss for å bryte opp neste dag.

• Sentrum i Rydesheim med "julehuset".

• I gondol over vinrankene i Rydesheim.

På vei til sentrum i Limburg.

10/9. Campingplass i Limburg.

Hovedmålene på Tysklandsturen var Moseldalen og Rhindalen. Vi hadde nå reist gjennom Moseldalen og var mektig imponert. Rhindalen gjensto og vi var spente.

Det begynnte så bra med Rydesheim som var helt topp, men resten av dalen nedover mot Koblens var en skuffelse, den tålte ikke sammenligningen med Moseldalen.

Like før vi kom til Koblens tok vi av østover og var på jakt etter en plass å overnatte. Det ble tilfeldigvis Limburg.

Campingplassen låg i gåavstand fra sentrum, trass i dårlig vær tok vi oss en tur og der fikk vi oss en positiv overraskelse.

Vi gikk egentlig for å sjå den store Domen som vi kunne se fra campen, og havnet rett inn i en "Tornerose by". Smale gater, gamle fargerike bindingsverkhus som mer og mindre sto på skeive, mange små nisjebutikker, elles var gatene fulle av restauranger.

Bindingsverkhus i Limburg.

11-12/9. Etterwinden ved Eisenach

Vi låg to dager i Etterwinden ved Eisenach som ligger på grensa mellom Østtyskland og Vesttyskland

13/9. Bautzen camping

Ved Østersjøen

17/9. Campingplass ved Rostock

18/9. Grømitz bobilpark

I Grømitz som ligger ved østersjøen, fant vi en sentralt plassert bobilcamp og tok en tur ned på strandpromenaden. Det ble en positiv overraskelse. En uendelig lang strandpromenade med masse uteresturanger og butikker og midt på stranfpromenaden en lang molo der det på enden var mulig å bli med under vann i en "glassboble".

19/9. Mribo Lolland

Campingplass på Sydsjælland

20/9. Varberg nattcamp

21/9. Drøbakk

22/9. Bjorli

Hjemturen fra Tyskland er tynt dokkumentert da jeg mangler både bilder og notater, men intrykk so sitter igjen er den store forskjellen på Østtyskland og Vesttyskland. Særlig langs grensen til Tsjekkia og Polen var det mye forfall og tomme villaer og fabrikkbygninger.

Motorveiene i Tyskland ble ei ny og positiv erfaring. Trafikkavviklingen er imponerende godt tilrettelagt. Selv om trafikken er stor og det pågår mye veiarbeid, er merking og informasjon så god at man føler seg veldig trygg.

En erfaring var at neste gang skal jeg ha en kraftigere motor, det var litt kjedelig å hele tiden ligge i filen sammen med vogntogene.

En ny bobilsesong var slutt med 40 overnattinger og 9600 km landevei - og motorvei.

--------------------- Beretningen om bobilturene fortsetter under år 2010 -----------------