Påsketur til Bud 2011

Dette skulle bli siste sesongen med Detleffen. Det ble 11 sesonger og veldig mange opplevelser.

23/4. Bud camping

Årets første tur gikk til Bud, det var 20 grader og etter å ha plasset bilen på campingplassen, tok vi en tur opp på fjellknausen like ved campingplassen. Flått utsikt over Hustadvika med massevis av øyer og sydgående hurtigrute.

Tilbake på campen var det middag med levergryte og ris.

24/4. Rasteplass på Averøya.

Vi startet dagen med en tur langs kyststien, vi hadde gått litt av den tidligere, men nå viste det seg at den fortsatte ut av Bud ig videre nordover langs kysten.

Vi fulgte den et stykke , men da vi hadde planer om en tur på Atlanterhavsveien, kom vi til at vi skulle ta resten av kyststien ved en senere andledning.

Vi spiste lunsj på Atlanterhavsveien og fortsatte videre på Averøya. Ca 500 m fra tunellen til Kristiansund fant vi oss en fin overnattingsplass med utsikt til hav, holmer og skjær.

Neste dag dro vi hjem, men i stedet for å kjøre tilbake til Bud, kjørte vi nå om Eide.

Fotballtur til Måløya 2011

10/5. Selje

AAFK skulle spille 2. runde kamp mot Tornado i Måløya, det var påskudd godt nok til å dra på bobiltur.

Vi tok ferga på Sulesund, lunsj på Kjeldsund leirsted og en spasertur på Hestholmen. Ferga fra Årvik til Koppernes og videre ut over Stadtlandet til Honningsvåg som såg ut som et fraflyttingssted med stengt Jokerbutikk og mange tomme hus.

Det var ingen steder som fristet til overnatting her, så vi returnerte til Selje og fant fram til snuplassen utenfor sentrum der vi hadde stått tidligere.

11/5. Måløy stadion

Neste dag etter frokost, gikk vi videre utover langs stranda, der var det mange grønne frodige bøer og hustufter. Et stort våningshus og ei steinløe som var holdt i god stand. Gården var fraflytta i 1957 og heter Årdal.

Tilbake i bilen ble det oppbrudd og kursen satt for Måløya, der vi fant oss en fin overnattingsplass på parkeringsplassen til Måløy stadion.

Det kom en busslast med AAFK-supportere som kom for å se AAFK gå videre i cupen, det gikk bra og AAFK vant 5-0. Astrid benyttet andledningen til å skaffe seg noen autografer.

Neste dag dro vi hjem til Ålesund.

Fotballtur til Molde 2011

1/7. Bud Camping

Vi dro fra Ålesund fredag ettermiddag i regnvr. Ankom Bud i regnvær. Lørdag tittet sola frem, men det var sterk vind, det gikk ikke å sitte ute.

Etter en rask tur til sentrum, dro vi til Molde og ruslet litt rundt i sentrum.

2/7. Ved ferga til Aukra.

Vi kjørte ut til fergeleiet der ferga går til Aukra, her var det lunt og fint og vi solte oss og pillet reker. Sydgående hurtigrute kom glidende forbi, nesten inne i fjøresteinene.

Vi besluttet å overnatte her, men det var slik støy fra ferga at vi flyttet til et steinbrudd i nerheten for å sove. Til frokost flyttet vi tilbake til fergeleiet for å nyte utsikten over fjord og fjell.

Så gikk turen tilbake til Molde der vi som avtalt møtte Anita og Bjørn for å gå på fotballkamp.

Det var mange AAFK-supportere i byen og mye moro før kampen, etter kampen var det bare trist - AAFK tapte 5-1.

Oslotur 2011

Villcamping på Valdresflya - 4 bobiler i bakgrunnen.

6/7. Geiranger camping

Startet hjemmefra på ettermiddag og kjørte til Geirangr og tok inn på Geiranger camping. I Geiranger ble vi møtt av Aida blue og tordenvær.

7/7. Valdresflya

Det ble lunch ved Polfoss, der det også kom en busslast med tyskere og Perry fikk mye skryt og klapp.

Neste stopp var på Lom, der vi handlet og var hos bakeren og kjøpte kanel i svingene.

Vi kjørte over Valdresflya og på stigninga opp mot toppen såg vi noen bobiler som hadde slått seg ned på ei slette i god avstand fra bilvegen. Det såg ut til å være en fin overnattingsplass, så vi slo oss ned sammen med dem. Det ble stekt laks med tilbehør til middag.

8/7. Hovsæter

Det var fredag og etter frokost tok vi oss en times fjelltur til den nermeste toppen, som var rett ovenfor der vi stod parkert. her var det flott utsikt over Jotunheimen og Bessegga.

På Beitostølen stoppet vi og handlet, og på Fagernes tok vi en  lengre pause og solte oss nede ved vannet.

Kom ned til Wenche i 18-tida og fikk servert deilig salat.

På Fornebu der den gamle flyplassen låg.

9/7.

Lørdag var vi en tur på Fornebu, der den gamle flyplassen låg er det nå laget rekreasjonsområde med lekker badestrand.

Om kvelden var Wenche og Astrid en tur i byen og spaserte, og spiste på Aker brygge.

10/7. Flå i Hallingdal

Søndag var Wenche, Bent Ivan og vi tre en tur til Østensjøvannet, etterpå kjørte vi opp til Holmenkollen og såg på det nye anlegget.

Vi startet på hjemveien ut på ettermiddagen og kjørte til Flå i Hallingdal, der vi overnattet på parkeringsplassen til Thon hotell.

Ved Østensjøvannet.

11/7. Lovik camping

Vi hadde valgt en annen vei hjem enn det som var vanlig, vi var lei av Gudbrandsdalen, og vi  kjørte nå til Gol, gjennom Hemsedal og over fjellet til Lærdalsøyra, her ble det kaffipause.

Nå ble det regn og vi fortsatte i nregnvær helt til Loen der vi tok inn på Lovik camping.

12/7.

Fra Loen kjørte vi videre til Stranda, der vi tok lunchpause nede på kaia.

Kl 16 var vi hjemme på hytta, der vi ble til dagen etter og da begynte Båtfestivalen.

Konfirmasjonstur 2011

7/9. Bjorli

Denne gang var det Amalie som stod for tur. Vi startet fra Sulesund på onsdag og stoppet på Blindheim foe å se på noen bobiler som var på tilbud - det ble impulshandel, det var første gang vi hadde sett en bil som oppfyllte absolutt alle krav.

Dette kom til å bli en tur med blandede følelser, siste tur med detlefen, den hadde vært helt topp, men den hadde for liten motor, for vi hadde planer om flere turer på motorveiene i Europa.

Med hodet fullt av tanker fortsatte vi til bjorli, der vi overnattet på en parkeringsplass.

8/9. Hedemarkstoppen

Etter frokost og lufting av Perry fortsatte vi videre sydover. Ved hamar tok vi av og kjørte opp på Hedemarkstoppen. Campen var stengt, men vi hadde tilgang på strøm, så vi valgte å overnatte her med flott utsikt over hamar.

Konfirmasjonsfest på Frognersætra.

9/9. Hovsæter

Konfirmasjonen blir best beskrevet ved å "sakse" fra Astrids dagbok : Nydelig konfirmasjon, hvor hver enkelt konfirmant ble kalt fram til alteret, men før det, gikk presten ned midtgangen og skvettet vievann med en rognebærbusk på alle frammøtte.

Festen var på Frognersetra i peisestua i 2. etasje. Nydelig, aldeles nydelig mat, 3 retters.

Amalie holdt en nydelig tale, Wenche en artig sang og jeg sa noen ord i forbindelse med overrekkelsen av albumet som jeg lager til alle barnebarna som blir konfirmert.

FIN OG HØYTIDELIG DAG ! !

På tur langs Bygdinvannet.

10-11/9. Drøbakk

Etter at konfirmasjonsfesten var slutt, dro vi til Drøbakk, Liv som var med på konfirmasjonen sat på med oss.

Søndag var ingunn og kariann invitert på middag. Sven Erik laget deilig svin-ytrefilet og eplekake m/is.

Vi hadde det så koselig at vi overnattet enda en natt i drøbakk, der hadde vi tilgang på både strøm og toalett.

12/9. Beitostølen

Etter en solid frokost startet vi mandag formiddag på hjemturen og første etappe gikk til beitostølen der vi overnattet på en parkeringsplass.

På detlefens jomfrutur kjørte vi over Valdresflya og nå var vi på dens siste tur på motsatt vei over Valdreflya.

Vi stoppet ved Bygdin og gikk en tur langs vatnet, vi hadde ambisjoner om å bestige Bitihorn, men på grunn av usikkert vær, valgte vi å kutte ned litt på den turen.

Rastepause med kavring og kefir i Lom.

13/9. Lom

På Lom fant vi vår vante plass ved kirka, det har blitt en tradisjon å ovenatte her med alt vi trenger i gåavstand og fin luftetur for Perry ned til elva.

14/9. Bjorli

Fra Lom kjørte vi neste dag via Otta til Bjorli, der vi også har en mye benyttet overnattingsplass.

Neste dag ble det å sette seg i detlefen for siste gang og kjøre hjem.

11 år med detlefen var slutt, 385 overnattinger og 72000 km.

Jomfrutur med Burstneren 2011

Bortset fra problemene med senga, var vi veldig godt fornøyd med den nye bobilen.

13/10. Bud

Jomfruturen gikk til Bud og Kristiansund. Mye "viderverdigheter" før vi fikk starte. Etter å ha reid opp den oppheisbare senga, fikk vi den ikke til å låse seg under taket.

Inn til forhandleren der 3 karer ble stående å klø seg i hodet, ved å ta ut putene gikk den endelig i lås.

Kom til Bud som eneste gjester på campen - den stengte 5/10. Vi tok likevel inn, sanitæranlegget var stengt men vi fikk strøm.

14/10. Kristiansund

Etter frokost gikk vi hele den nye kyststien fra Bud og nordover langs havet.

Vi spiste lunch på en fin rasteplass på Atlanterhavsveien, og ankom Kristiansund kl 13. På denne turen hadde senga to ganger kommet sigende ned.

Etter å ha handlet kjørte vi opp til Atlanten camping, det ble en gedigen skuffelse - elsndig standard.

Neste dag tok vi en tur i området før vi vendte "snuten" hjemover. Senga var fremdeles et problem, men bortsett fra den, var vi veldig godt fornøyd med bilen.

Det skulle bli en ny tur til forhandleren når vi kom hjem.

En ny bobilsesong var slutt 23 overnattinger og 4300 km landevei.

------------- beskrivelsene av bobilturene fortsetter under ÅR 2012 -------------