Spaniaturen 2013

Perry var snar til å finne sin favorittplass når den var ledig.

6/3. Hovseter

Startet hjemmefra kl 9 for det var planen å komme til Oslo i løpet av dagen. Vi hadde sommerdekk så vi var litt spennte, men værmeldingene var lovende. Kl 20 var vi på Hovseter, eneste problem var vegarbeid på strekningen Hamar - Minnesund.

7/3. Varberg

Var innom Bobilforeningens kontor i Fredrikstad for å hente campingkort. Pause også på Nordby. På Varberg overnattet vi på Appelviken camping.

8/3. Heiligen Hafen

Vi valgte å kjøre om Malmø og broa istedet for ferge Helsingborg - Helsingør. På ferga fra Rødby til Puttgarden blåste det godt og Astrid ble sjøsyk.  Vi valgte Heiligenhafen som overnattingssted, et sted som vi hadde god erfaring med fra sist høst, men nå var det tydeligvis utenfor sesong og i tillegg var været dårlig.

9/3. Hann munden

Neste overnatting var også et enkelt valg, det var en passelig dagsetappe  ti Hann munden som vi også hadde besøkt høsten før, men også her var de dødt på denne årstida.

10/3. Trier

Vi startet tidlig fra Hann munden og temperaturen var bare såvidt over null og det var antydning til slaps i høyden, med det holdt og i Trier fant vi oss en fin stellplass ved elven Moser.

Kombinert resepsjon og atelier på "campingplassen" i Chabuil.

11/3. Chabeuil ved Valence

Dette ble en "monsteretappe" på 70 mil, men på disse veiene var det ikke noe problem. Vi var på jakt etter overnattingssted og det begynte å bli sent og til slutt fant vi noe som lignet en campingplass, langt ute på landet ved en bortgjemt gård. Ei fargerik dame - både hår og antrekk - tok imot oss i sitt atelier. Det ble kveite og kvitvin til middag.

12/3. Blanes Costa Brava

Endelig fikk vi Middelhavet i sikte, passete grensa til Spania og fortsatte sydover til vi var ca 10 mil fra Barcelona, vi hadde da kjørt 53 mil og var i Blanes på Costa Brava. Vi fant en stellplass sentralt i byen og tok en spasertur på den lange strandpromenaden, kjøpte spansk kart.

13/3. Camp Barcelona

Vi hadde koordinater til en stellplass sentralt i Barcelona, men da vi kom dit viste det seg at den var nedlagt. Vi bestemte oss for å dra tilbake til Blanes, men på veien like utenfor barcelona, fant vi denne fine campingplassen. Her går det gratis buss til sentrum.

På tur i "spøkelsesbyen".

14/3. Camp Vizmar ved Peniscola

På veien videre sørover langs kysten var vi innom en "spøkelsesby", Flott strandpromenade, masse resturanger, men alt var stengt, det var en ferieby som ikke åpnet før til Påske.

Like før vi kom til Peniscola fant vi en campingplass og valgte å "ta kveld" der. Det var så trangt mellom trærne at vi presterte å skade stigtrinnet.

15-17/3. Camp La Marina ved Alicante

Det var planen å finne seg en campingplass i Altea, men begge de  sentralt plasserte campingplassene var fulle, så vi fortsatte videre og havnet på en lekker og stor familiecamp der vi ble boende i 3 dager.

Lørdag 16/3. tok vi en biltur til Torevieja, der det bor mye nordmenn. vi kjørte litt rundt, men fant ikke noe fristende sted å stoppe. Men på veien hjem stoppet vi i et lite sentrum ved sjøen, og her gikk vi på uteresturang på strandpromenaden.

Søndag 17/3. tok vi en spasertur langs den lokale bilvegen, etter ca 2 km såg vi en stellplass. Vi ruslet inn dit og der sto det to norske bobiler, den ene en UF bil. Vi tok kontakt og de var fra Hareid og hette Holstad og kjente godt Anlaug og Rolf Espe.

På vei til gamlebyen i Altea med kirka på toppen.

18/3-1/4. Camp San Antonio Altea

La Marina var altfor dyr og vi utnyttet ikke alle fasilitetene der, så nå ville vi forsøke å finne oss en plass i Altea. Denne gangen var vi heldig og fikk plass på San Antonio. Her ble vi omringet av nordmenn, der var 6 biler fra Norge, de fleste fra Bergen og Rogaland. Vi ble værende i mer enn 2 uker på denne plassen, der det bare er bobiler, men vi har alt vi trenger og den ligger veldig sentralt og sykklene blir mye benyttet.

Det største minuset her er at det er mye hunder og katter og Perry er travelt opptatt med å holde kattene unna.

Ei fast dagsrutine er å sykle inn til Albir å kjøpe VG, den får vi her omtrent på samme tid av dagen som i Ålesund, turen tar 10 min tur/retur.

Det ble mange turer til "se og hør-gata" i Albir, som regel på sykkel. Når man sitter på fortauskafe her, er det som regel bare norsk man hører ved bordene.

Turer langs strandpromenaden i Altea med tilhørende besøk på en av de mange fortausresturangene var også vanlig på de fineste dagene.

20/3. var vi på tur til gamlebyen som ligger i gåavstand fra campingplassen. Nen ligger på en høyde med ei kirke på toppen. Herfra er det flott utsikt over byen og havet.

22/3. var vi på tur til Markedet i Alfas del pi, dit tok vi lokalbussen som kjørte på kryss og tvers gjennom det gater som fans. Det ene markedet er lik det andre så i framtida får det holde med markedet i Albir.

På veien til fyret, utsikt tilbake til Altea.

23/3. Perfekt turvær og det skulle vi utnytte. Fyret som ligger helt ute på en klippe såg ut til å være en passelig dagstur, men vi visste ikke om det var farbar sti ut dit.

Det ble en kjempeoverraskelse, det viste seg å være et popuært utfartssted, fin sti og tilrettelagt for piknik langs hele ruta. Turen med pauser tok ca 3 timer, vi avsluttet med lunch på uteresturang.

26/3. I dag reiste bergenserne og vi fikk nye naboer. Rolf og Anlaug Espe kom i ettermiddag, de hadde brukt 5 dager på turen.

27/3. Astrid var på tur med turgruppa til norske-klubben, jeg måtte være hjemme med Perry da det ikke var lov å ha med hunder på turen.

De kjørte i samlet flokk, ca 50 stykker, til et sted kalt "Geiteryggen" på fjellet bak Benidorm, fotturen tok ca 2,5 timer med innslag av trekkspill og allsang.

Her bor Kari og Arne Jeppesen

29/3. I dag ble vi hentet av Kari og Arne Jeppesen som ville ha oss med på tur til Guadelest, en fjell-landsby som står på UNESCO`s "bevaringsliste".

Vi spiste paella og salat på uteresurang og etterpå ble vi med dem hjem til Casa Oscar, der det ble kaffi og kaker.

I en telefonsamtale ble det en forsnakkelse - det var Arne`s 78-årsdag - de hadde spandert hele dagen, og vi visste ingen ting.

30/3. Påskeaften. Dagen ble innledet med tur på strandpromenaden til Altea for å spise blåskjell.

På kvelden ble det det fellesopplegg fra campingplassen - 12 stykker var på resturang i Albir og spiste lammelår.

31/3. Marit og Mike kom og hentet oss. De har et stort hus på 2 etasjer. 3 stuer, kjøkken og soverom oppe. 3 soverom kjøkken og stue nede.

Det ligger i en nyere del av Altea, men litt langt fra sentrum og sjøen. Det ble servert spekemat med tilbehør og vin til maten, vi ble værende der til kl 20.30.

1/4. Rusletur i "se og hør" gata, traff Espane som kom drassande på ei kasse kvitvin og gikk til den norske bok-kafeen og spiste vaffel og drakk kaffi. Var på internett-cafe og såg ÅFK slå Sandnes Ulf 1-0.

Fikk besøk av Lillian og Jakop Reiakvam da vi kom hjem, sist vi traff dem var på Torghatten camping i Nordland.

Verdensproblemene løses på El Raco.

2-7/4. Camp Raco ved Benidorm

Etter 15 dager på San Antonio trengte vi litt forandring og flyttet tl El Raco som ligger mellom Altea og Benidorm, gåavstand til Benidorm og sykkelavstand til Altea. Espane hadde flyttet hit tidligere.

3/4. Astrid og Espane gikk til markedet i Benidorm. Jeg tok sykkelen litt senere og sammen spiste vi lunch på fortausresturang på strandpromenaden. Strandpromenaden i Benidorm er den mest severdige vi har opplevd og det ble flere turer dit de 6 dagene vi låg på EL Raco.

5/4. Et lite Perry-intermesso på campen. Et par briter på scuter kom forbi plassen vår, Perry bjeffet og bandet løsnet, britene ble sikkert skremt for de kom tilbake og brukte en j... kjeft. Vi ba om unnskyldning, men det ble tydeligvis ikke oppfattet - til slutt ble det hele så komisk at jeg klarte ikke å holde meg, og det gjorde selvfølgelig ikke situasjonen bedre.

6/4. Det ble tur til gamlebyen i Benidorm, men den er en skuffelse, det er mest som et utendørs kjøpesenter med noen koselige resturanger i de trange gatene. Fra gamlebyen gikk vi ned på piren som deler strandpromenaden i to, herfra er det fin utsikt til de to strendene i Benidorm.

Det er strandpromenaden som er det mest spektakulære i Benidorm og vi gikk hele promenaden tilbake der vi traff Espane og satte oss på en utekafe og studerte folkelivet.

Dagen ble avsluttet med fotballkamp i bilen til Espe - ÅFK vant 4-3 over Hønefoss, dermed deler ÅFK førsteplassen på tabellen med Rosenborg.

• Utsikt over strandpromenaden i Benidorm

• Sandkunst på strandpromenaden i Benidorm.

Fru Espe bidrar i planlegging av hjemturen.

Så var det tid til å begynne å planlegge hjemturen. Den raskeste veien gjennom Frankrike var Loire-dalen der vi kom nedover, men det var dyr motorvei og dessuten ønsket vi å se noe nytt.

Det manglet ikke på gode forslag på campingplassenog valget ble å kjøre om Millau som dessuten har en attraksjon i den svære viadukta.

8/4. Peniskola

Første etappe gikk til Peniscola der vi fant oss en stellplass midt i sentrum. Vi gikk en tur ned til havna og her var det mye å se, i kanalene svømte det svære fisker. Byen frister absolutt til et lengre opphold - kanskje neste gang.

Camp Barcelona.

9/4. Camp Barcelona

På veien nedover hadde vi helt tilfeldig funnet denne campingplassen som låg i utkanten av Barcelona og som var veldig grei for bobiler og det passet godt å benytte den også nå.

10/4. Filiu de Guixols

Neste stopp var Filiu de Guixols som ligger ikke langt fra Girona. Denne byen ble valgt fodi det var startstedet for klipratrimmen i september. Veien fra Blanes og hit langs kysten var utrolig kupert og svingete mellom klipper og svære kløfter. Stellplassen var et skrått jorde, men byen såg ut til å være ok bortsett fra at det var ingen steder som serverte middag før kl 20, så det ble middag i bilen.

Fra sentrum i Filiu de Guixols.

11/4. Millau

Så var vi ferdige med Spania for denne gang. Espane hadde tipsa oss på ei rute som gikk om Millau og foreslått at vi kjørte over brua som har ei imponerende høyde, men vi kjørte feil og havnet nede i dalen. Ved elva nede i dalen fant vi oss en gratis stellplass ikke langt fra sentrum i en koselig by.

12/4. Lapalisse

En gratis stellplass med tømmemuligheter ble neste stopp. Lapalisse er en liten by midt iet jordbruksområde. Vi var ute og gikk en tur langs elva og opp mot gamlebyen. Det var tydelig at dette ikke var noe turistområde, et forfallent slått og generellt dårlig vedlikehold.

13/4. Camp Brabois ved Nancy

Vi kjørte nå på GPS mot Nancy, og det ble i meste laget lokale veier, men det var interessant å kjøre gjennom landsbyene i alle fall en stund, men de er stort sett like alle sammen. Mye av turen gikk også langs en kanal med mange sluser.

14/4. Zell camp i Moseldalen

Dagens rute gikk fra Frankrike gjennom Luxenburg og inn i Tyskland. I Luxenburg benyttet vi muligheten til å fylle billig disel. I Moseldalen stoppet vi i Zell og tok inn på Zell camp som ligger helt nede ved elva og med bro over til sentrum på den andre sida.

Våren var kommet i Moseldalen og det var en praktfull dag som vi benyttet til å se oss om i Zell sentrum.

• Fra campingplassen i Zell

• Fra broa mellom campingplassen og sentrum i Zell.

Fra stellplassen i Greven.

15/4. Greven

Etter Moseldalen blir det meste et antiklimaks, Men i Greven midt i Tyskland fant vi i alle fall en stellplass som er noe av det beste vi har sett. Det var i forbindelse med en marina ved en kanal der man kunne gå turer langs kanalen og studere trafikken på kanalen.

16/4. Heiligen hafen.

Og så var Tyskland unnagjort for denne gang, men Heiligen Hafen var ikke det helt store nå utenfor sesongen, det meste var stengt.

17/4. Grebbestad

Nå hadde tydeligvis hjemlengselen grepet oss for vi gjorde unna Danmark og det meste av Sverige på en dag og havnet på torget i Grebbestad der vi hadde overnattet tidligere.

18-19/4. Oslo

Det ble to dager på Hovseter før vi avsluttet Spaniaturen med å kjøre Oslo - Ålesund på en dag.

Kristiansandtur + + 2013

Haraldshaugen camping i Haugesund.

24/6. Lavik ved Sognefjorden

Vi startet turen sørover ved å ta ferga Sunde-Festøy og videre Kvivsvegen men den er ikke ferdig og det var mye vegarbeid. Vi hadde GPS-koordinater til en stellplass i Førdeområdet, men det viste seg å være nermest en øde plass på Gaularfjellet, så vi fortsatte til Lavik og overnattet ved en bensinstasjon der.

25/6. Øygarden utenfor Bergen

Var innom Bergen og såg på en stellplass ved Bergenshallen, den var OK men vi dro likevel utover mot øygarden, der det også skulle være en stellplass, men det viste seg at den var nedlagt. Overnattet ved broa.

26/6. Haraldshaugen camping i Haugesund

Kjørte over Stord og Bømlo der vi forsøkte å finne en NAF-camp men uten resultat så vi fortsatte til Haugesund der vi overnattet på Haraldshaugen camping.

27/6. Eigerøya ved Egersund

Vi fortsatte videre sørover og hadde Egersund som mål for dagen, der hadde vi overnattet tidligere. Nå fant vi ut at vi skulle ta en tur utover Eigerøya der det skulle være en stellplass. Vi fant plassen som viste seg å være helt ny og uten WC,men i flotte omgivelser.

28-30/7. Tangen i Kristiansand

Stellplassen på Tangen i Kristiansand viste seg å være helt topp, fantastisk beliggenhet helt på sydsiden og nær sentrum. Det ble tre fine dager i Kristiansand der det hele tiden var noe å se og oppleve og på grunn av den sentrale beliggenheten fikk vi med det meste. Vi sørget selvfølgelig for å få med kampen Start - ÅFK som gikk på Sør arena og der resultatet ble 2-2.

1/7. Sand i Suldal

Et av målene med turen var å besøke Sand I Ryfylke der Kaspara skal gå på skole, det var ikke meningen å kjøre hele veien fra Kristiansand til Sand på en dag, men været passet fint til kjøring og vi endte dagen på kaia i Sand der det vat tilrettelagt for bobiler.

Dagen etter var vi å såg bå skolen som ligger ca 20 min. fra sentrum. Ble vist rundt på skolen av ei vaskedame.

2/7. Kjærtveit camping i Eidfjord

Etter å ha stoppet og sett oss om i Sauda, hadde vi en fin tur over Røldalsfjellet. I Odda hadde vi rastepause med spasertur i sentrum før vi fortsatte til Eidfjord der vi låg på Kjærtveit camping som vi kjente til fra tidligere besøk.

Planen var å ta neste overnatting i Byrkjelo, men på grunn av sammenhengende regnvær, bestemte vi oss for å dra direkte hjem, det ble en tur med mange og lange tuneller og det var godt å komme hjem til hytta.

Fotballtur til Trondheim 2013

28/8. Trollheimsporten ved Oppdal

Vi var på vei til Trondheim for å se fotballkamp og samtidig få med noen fjellturer. Første overnatting var på Trollheimsporten ved Oppdal.

29/8. Ved Skarvatn i Trollheimen

Det ble en rundtur i området med Nonshøa på 1205 meter som hovedmål. Etter endt fottur kjørte vi inn til Skarvann og overnattet der.

30-31/8. Øya i Trondheim

Vi fant fram til en stellplass på Øya sentralt i Trondheim. Flått beliggenhet i gåavstand fra sentrum. På ettermiddagen var vi inn til sentrum og traff Bjørn og Anita, og Per Helge og Laila som hadede kjørt og skulle overnatte på hotell.

Dagen etter var vi ute og tok en pils før kampstart, det ble tap, men en spennende kamp. Etter kampen fikk vi besøk av Inger Johanne og Rolf Hjertø.

Kjørte hjem delvis sammen med Bjørn og Anita.

Gjøviktur 2013

Middagslur på Hekshusstranda.

15/7. Lillehammer ved Lysgårdsbakken

Dro fra hytta i regnvær via Geiranger til Lillehammer der vi slooss ned på parkeringsplassen til Lysgårdsbakken.

16-18/7. Hekshusstranda camping på Kapp

Var en tur til toppen av hoppbakken og innom sentrum for å kjøpe sunnmørspost før vi dro videre i retning Gjøvik for å finne oss en campingplass. To aktuelle campingplasser var nedlagt og stellplassen i Gjøvik var direkte ukoselig. Men ei mil sør for Gjøvik ligger Hekshusstranda camping og det er en veldig fin plass i småbåthavna ved Mjøsa.

Her ble vi værende i tre dager og en av dagene dro vi inn til Gjøvik og besøkte Else Ada.

19/7 Mysuseter i Rondane

Selv om det var fint på Hekshusstranda, ble det lite å ta seg til i lengden og vi brøt opp og dro til Mysuseter i Rondane.

Neste dag kjørte vi innover mot Rondvassbu,parkerte på en svær parkeringsplass som var nesten full av biler. Vi fortsatte så til fots på noe som lignet på en skogsvei.

Det var et godt stykke å gå, så da vi var framme fikk vi oss noe å spise før vi startet på returen. Vi gikk over elva og der fant vi en sti som vi fulgte tilbake og som var langt mer interessant enn skogsveien.

20/7. Hamsevika

På hjemveien overnattet vi på parkeringsplassen i Hamsevika.

Høstturen 2013

Fra ruta mellom Gjendesheim og Glitterheim - fotografen i svart til venstre.

1/10. Geiranger

Dro til Geiranger og overnattet på campingplassen som de eneste camperne.

2/10. Gjendesheim

Kjørte videre til Hamsevika, hadde planer om fisketur i Hamsedalen, men etter å ha ventet 2-3 timer på at tåka skulle lette gav vi opp og dro videre.

Ved Gjendesheim kom sola fram og vi startet på en fottur i retning Glitterheim på fin sti. Etter ca to timer tok vi rastepause før vi returnerte til Gjendesheim der vi overnattet på parkeringsplassen.

Inger og Sven Erik stillte med gulrotkake som oppladning til kampen.

3/10. Lillehammer

Ved Bygdin tok vi av fra riksveien og kjørte Jotunheimveien til Gausdal og lillehammer der vi overnattet på parkeringsplassen til Lysgårdsbakken. Jotunheimveien var en fullt brukbar og spennende fjellvei, og underveis tok vi en fottur inn til turisthytta Skeikampen.

4-5/10. Oslo

Før vi satte kursen mot Oslo, var vi en tur innom Sjusjøen og der var det mye folk og trafikk.

Det ble to dager på Hovseter før vi dro til Lillestrøm der AAFK skulle spille kamp mot Lillestrøm.

Vi parkerte ved stadion og der fikk vi besøk, det var Inger og Sven Erik som kom med bobilen og tryllet fram ei gulrotkake. Det ble kaffi og kake som oppladning til kampen som endte 1-1.

6/10. Minnesund

Etter kampen startet vi på hjemveien og overnattet ved Minnesund.

Bobilsesongen 2013 var slutt med 71 overnattinger og 15800 km på veien.

---------------- Beskrivelsen av bobilturene fortsetter under ÅR 2014 ------------