Høstturen 2019 - Gøtakanalen

Aurdal fjordcamping ca ei mil sør for Fagernes

Som høsttur ble etter mange anbefalinger, Gøtakanalen i Sverige valgt.

16/8.

Første etappe gikk til Sogndal - ikke tilfeldig - for AAFK skulle spille kamp der 17/8. Vi overnattet på parkeringsplassen ved stadion. På veien hadde vi vært innom Ullsteinvik der det var trebåtfestival.

17/8.

Etter kampen krysset vi Sognefjorden og overnattet på en parkeringsplass i Lærdal sentrum.

18/8.

Det var fint kjørevær og vi tok ikke kveld før vi var ca ei mil sør for Fagernes, vi hadde fått tips om en fin campingplass her og Aurdal fjordcamping svarte apsolutt til forventningen. Det var mange fastboende her, men med ei stor og ny avdeling for bobiler.

19/8.

I Oslo ble det overnatting hos Wenche på Hovsæter med Mossaka og is til middag.

Stellplassen i Sjøtorp.

20-21/8.

Det ble en lang kjøredag som endte der Gøtakanalen starter i Venaren. Stellplassen i Sjøtorp lå like ved den første slusen og vi ble værende to dager her med sykkeltur på ca ei mil langs kanalen.

22/8.

Det ble nå en hel dag med regn og tåke som endte på en stellplass i Karlsborg. Dette såg ut til å være en spennende by men været gjorde at vi fikk ikke se noe av den.

23/8.

Gråværet gjorde at vi bestemte oss for å benytte dagen til å gjøre den nødvendige kjøreturen rundt Vetteren. På sørsida av Vetteren fortsetter Gøtakanalen ved Motala. Vi hadde GPS-adresse til en stellplass her som het Mallboden og det viste seg å være litt av ei perle, men desverre det var fullbokket denne fredagen. Lørdag var det ledig og vi fikk reservert en plass og samtidig ble vi tipset på en stellplass like ved som vi slo oss ned på, den het Sødra strand og låg så nær sentrum at vi syklet inn.

Fra mallboden med utekafeen i bakgrunnen og tørrdokken til høyre.

24-25/8.

Det var lørdag og vi hadde plass ved Mallboden der det var et yrende liv med kanalsvømming og utekafe der vaffel med is var en slager. Alle som deltok i svømmingen fikk gratis servering. Vi likte oss så godt på denne plassen at vi like godt tok en dag til her. Det ble sykkeltur langs kanalen på 3 km inn til sentrum med pils på gatekafe, den smakte for nå hadde varmen satt inn for alvor.

Det ble sykkeltur fra Mallboden også i den andre retningen, den endte ved et sluseanlegg med flere sluser i rekke. Et veldig fint sted, der det også var en stellplass, men vi var etter hvert blitt veldig kresne i valg av stellplasser så denne ble ikke tildelt noen overnatting..

26/8.

Etter to fine dager på Mallboden ble det en halvtimes kjøretur til neste stellplass som var Borensberg en stor og fin plass ved kanalen og med gåavstand til sentrum i den lille byen.

27/8.

Neste stopp var Kapten Billes i Norsholm. Stellplassen låg ved resturangen med samme navn og her ble det lunch bestående av bakt potet med rekesalat og grøntsalat.

Fra Kapten Billes tok vi en sykkeltur langs kanalen. Ved ei sluse låg det en gård med kafe på gårdsplassen og den inneholdt en masse spesielle og rare effekter. Vi kjøpte oss is og mens vi satt ved et bord og fortærte isen, spankulerte kakklende høns rundt føttene våre.

Båt på vei opp slusene ved Bergs sluser som er det største sluseanlegget i Gøtakanalen. NB ! se fotografen til venstre !

28/8.

Fra Norsholm gikk turen i retning Mem som er siste sluse og Gøtakanalens utløp i Østersjøen. På veien var vi innom Bergs sluser som er det største sluseanlegget i Gøtakanalen, her ble det mye fotografering før vi dro videre til Men.

Det var meningen å ta en overnatting i Mem, men det var så stilt og rolig her at vi dro tilbkake til Søderkøping som er en by bare 3 km fra Mem. Stellplassern her låg nær sentrum men uten strøm og sanitæranlegg.

I sentrum av Søderkøping var det stor sammenstimling av folk, svensk TV hadde opptak av antikkrunden og folk stod i flere hundre meters kø for å vise frem sine antikke gjenstander. Plutselig mørknet det til og et voldsomt tordenvær startet, vi fikk fart på sykklene og kom oss hjem før himmelens sluser åpnet seg. Tordenværet fortsatte utover natten og det ble en hard prøvelse for Perry.

29/8.

Vi hadde nå gjennomført målet med turen, men før vi startet hjemturen ville vi ta en dag til på et av favorittstedene som vi hadde vært på tidligere, og da valgte vi Borentsberg som vel var den stellplassen etter Motala som vi likte oss best. Her var det veterinær i nærheten så vi benyttet andledningen til å få gitt Perry den nødvendige pillen før vi returnerer til Norge

Vi hadde planer om en overnatting til i Motala, men her var det fullbokket så da ble det å starte på hjemturen.

Campingplassen i Grenna, Visningsø i bakgrunnen.

30-31/8.

Første etappe endte på campingplassen i Grenna, en fin campingplass og en spesiell by.

Værmeldingene viste at det nå bare var en dag igjen med det fine og varmeværet, da da valgte vi å ta dagen her i Grenna.

Det ble en fin dag med  tur til sentrum for å handle vinkvoten, polkagriser og smake på den lokale "hjemmelagde" isen.

1/9.

Om natten passerte et nytt tordenvær men morgenen startet med strålende sol. værmeldingen fortalte imidlertid om regnvær ut på dagen så da var det bare å gjøre seg klar til en kjøredag.

Vi hadde Grebbestad som foreløpig mål, men da vi hadde pause i Trollhetta tikket det inn en melding fra Inger - det blir gulrotkake og Aafk-kamp på TV i Drøbakk - dermed ble planene endret og etter en pause på Nordby var vi framme i Drøbakk i god tid før kampen der det ble servert hjemmelaget pizza og gulrotkake.

Fra havna i Døbakk me Oscarsborg fetning i bakgrunnen.

20202/9.

Det var strålende vær og medSven Erik som guide ble det omvisning i Drøbakk sentrum som virkelig er ei perle og som nå også har en stellplass i havna.

Mette av intrykk brøt vi opp og satte kursen for Oslo og Wenche på Hovseter.

3/9.

Værmeldingene var elendige, men det var likevel fint kjørevær og på Fagernes ble det pause på en fin rasteplass i sentrum. Det kom en tysk bobil som tydeligvis hadde til hensikt å overnatte her og dermed ble det overnatting for oss også.

4/9.

Nå hadde hjemlengselen tatt ovehånd og det ble en lang kjøredag med pause i Lom og i Geiranger. Dagen endte på Sulesund og en vellukka høsttur var slutt.

Kveldsstemning i Motala tatt gjennom frontruta.

Mallboden.

Makrellmiddag ved kanalen

Borensberg - en av favorittplassene.