Florøturen 2002

Simba med Florø i bakgrunnen.

19/4 - I Florø ble maratonløpet Rett vest avviklet denne helga. Vi startet rett fra jobb på fredag, kjørte om Volda, Nordfjordeid og videre ferge Stårheim - Isane. Over fjellet til Svelgen og videre til Florø. Vi overnattet på parkeringsplassen til Idrettshallen.

20/4 - Jeg løp maraton og Astrid løp miniton med Simba. Etter løpet fikk vi servert deilig gryterett med salat. Etter premieutdelingen hadde vi en fin tur innover fjorden og videre til Hyen der vi overnattet.

21/4 - Fra Hyen kjørte vi til Sandane, Byrkjelo, Utvik, Innvik, Olden, Stryn og hjem. Været hadde ikke vært noe særlig, overskyet og litt regn.

Loenturen 2002

På ei seter i Grøndalen.

8/5 - Første målet på turen var brygga i Austefjorden, en fiskeplass som vi kjente fra tidligere besøk. Vi fikk klarering for å stå der over natta av en som jobbet på fryseriet.

9/5 - Vi fikk noen småtorsker som ble spist til lunch og så gikk turen videre til Loen. På veien var vi innom campingplassen på Kalvatn der vi hadde overnattet i telt et par år tidligere. På campen traff vi et par fra Fosnavåg som Astrid hadde felles bekjente med.

Vi tok veien over Grøndalen og stoppet ved ei sæter som egnet seg godt til en lengre pause med mat og soling.

Framme i Loen tok vi inn på Flovik Camping.

10/5 - Dagens tur gikk til Kjenndalsbreen. På returen tok Astrid og Simba dagens trim ved å gå noen km nedover dalen mens jeg kjørte etter i bilen.

11/5 - Denne dagen gikk turen til Briksdalsbreen, det var et stykke å gå fra parkeringsplassen. Etter turen låg vi å solte oss ved fjorden i Olden, og tok en liten tur til Innvik. Vi overnattet på en stor fin rasteplass i Olden med utsikt over fjorden.

12/5 - Hjemturen gikk over Stryn, Grodås og Nordangsdalen. På Urke tok vi oss en tur oppover Urkedalen og såg hvor turen mot Råna starter. Fra Urke tok vi ferga til Sæbø og videre gjennom Bondalen, Ørsta og hjem.

• Austefjorden

• På retur fra Kjenndalsbreen

Sverigeturen 2002

I gågata på Rørås

30/6 - Kjørte hjemmefra etter arbeidstid og fant en grei rasteplass på Hjerkin der vi hadde første overnatting på årets Sverigetur.

1/7 - Rastet ved elva på Tolga, dro så videre mot Røros der vi stoppet et par timer, tok en tur i gågata og testet softisen. Det var ok temperatur i sola. Neste stopp var Drevsjø der vi fant en rasteplass ved et vann som egnet seg for overnatting.

Lugnet i Falun

2/7 - Dagens mål var Falun og på vegen var vi innom Mora og hadde den tradisjonelle turen i gågata, kjøpte jordgubbar og vaniljesaus som vi koste oss med når vi kom tilbake til bilen.

I Falun fant vi fram til Lugnet camp som ligger helt oppe ved skianlegget. Fin campingplass med fine turmuligheter. Vi såg oss om i anlegget med hoppbakkene som vi har sett så ofte på TV i vinterdrakt.

3/7 - Fra Falun gikk veien videre mot Østersjøen. i Gevle pøste regnet ned, men det ble likevel en tur i gågata med et koselig torg i midten. Vi kjørte ca 10 km ut av byen til Furuvik camp som ligger ved en dyre- og fornøyelsespark, her slo vi oss til for natta.

4-5-6/7 - Neste stopp var Grislehamn som ligger midt mellom Gevle og Stockholm. Dette er litt av et ferieparadis med marinaen som nermeste nabo. Her er flere gallerier og kunsthåndtverk atelier. Mange små uterestauranter og puber i små røde hus. Det var bare sola som manglet.

Vi var på dans og satt på langbord i marinaen. Det ble 3 overnattinger i Grisslehamns husvagncamping.

7-8/7 - Østermalms citycamp i Stockholm. Her ble vi i to dager, det var Stockholms gamle stadion som var omgjort til bobilcamp og denligger midt i byen - praktisk for oss som hadde begrenset aksjonsradius pga Simba. Vi kom søndag ettermiddag, fikk oss litt mat og så bar det ut i byen for å gjøre oss kjent. Vi spaserte litt i gågata før vi ruslet inn i Gamla Stan - her var det utrolig mye rart å se.

Neste dag tok vi beina fatt kl 10.30 og kom ikke tilbake før kl 19.00. Vi gikk mye rundt i den nye bydelen. Her var det mye glass og betong, myket opp av små oaser og store torg der det selges alt mulig. Det var uteservering over alt.

Kl 21.30 dro vi på tur pr sykkel, mens Simba passet bilen. Vi syklet til Djurgården og såg på skansen folkepark og fornøyelsesparken Grøna lund. Vi syklet langs en kanal gjennom en stor park og til havna, der alle sigtseeing-båtene ligger og til marinaen som var utrolig innholdsrik.

Stockholm imponerte, men vi hadde nok fått mer ut av besøket om vi ikke hadde Simba å ta hensyn til.

• Stockholm

• Porten til Gamla stan

• Stockholm - sjekk fiskeren i forgrunn !

9-10/7 - Fra Stockholm fortsatte vi ca 15 mil "nedover" langs kysten og hvnet i en sjarmerende liten "sommerby" - her var det båtfolket som satte preg på bybildet. Marinaen var dominert av seilbåter - det var som en skog av hvite master. Vi fortsatte til Trosa havsbad og camping som ligger en "liten" km utenfor byen.

Det som som var mest særpreget med stedet, var kanalene som buktet seg gjennom sivet med små brygger og fritidsbåter (se bildet).

Simba var flink til å løpe ved siden av syklene slik at vi fikk se oss om. Når hun ble sliten satt hun i ei "balje" som var festet bak på sykkelen min.

Vi ble værende i to dager på dette koselige stedet.

Gøtakanalen i Søderkøping.

11-12/7 - Fra Trosa fortsatte vi videre sørovr til Søderkøping, en liten by ved Gøtakanalen som ser ut til å ha blitt bygd opp rundt ei sluse i kanalen. Her fikk vi se hvordan båtene ble sluset oppover og nedover kanalen. og der var det

Vi måtte ha et sted å overnatte så vi fortsatte ca 2 km til Gamleby der vi tok inn på Hammarsbadets camping. Der var det fin strand, pir med lysthus på enden og danseplass. Byen var imidlertid kjedelig.

Vi hadde hørt om en visefestival som pågikk i Vestervik ca. to mil fra Gamleby. Vi dro dit og der var det masse folk og en aktivitet som minnet om Cutty Sark i miniatyr. Vi ruslet rundt i byen en stund, kjøpte grillet sild m/tilbehør og satte oss i havna og spiste lunch før vi dro tilbake til Gamleby..

Talluddens camping i Ferjestaden på Øland.

13/7 - Vi tok over broen fra Kalmar til Øland og fant fram til Talluddens camping i Ferjestaden. Det var den første campen vi fant, men sikkert ikke den beste - elendig sanitærforhold og et sirkus kloss ved. Det var imidlertid interessant å følge med på sirkuslivet, ikke minst oppvisningen etter siste forstilling da teltet ble tatt ned, plassen ryddet og vognene dratt bort i løpet av en time.

14/7 - Etter ei overnatting dro vi nordover på øya, og da vi på radioen hørte at kronprinsesse Vicktoria skulle feire 25-årsdagen sin på sommerslottet i Borgholm, dro vi rett dit. Vi trodde det skulle gå greit å få plass på en camp der, da vi var tidlig ute, men der var det kaotiske forhold så vi var glad vi kom oss derfra. Vi dro videre til Bøda fiskerhavn, der var det røykeri og noen små butikker. Da det var noen camperew der fra før slo vi oss ned for natten.

15-16/7 - Etter å ha handlet i ei fiskebod dro vi vider til Byxelkrok og tok inn på Neptuni camping, det var en stor camp og veldig godt utstyrt med tilbud for alle. Her ble vi værende i to dager. Selve byen var som de fleste her, med små hus og røykeri, det var sandstrand midt i byen. Vi dro på sykkeltur ca 1,5 km til Neptunis åkrar som består av et belte langs stranda med intenst blå og gule blomster, nedenfore ligger svære heller som fortsetter utover sjøen som er så grunn at man kan vasse langt utover.

Vi kjørte rundt Ølands nordligste punkt med fyret Lang Erik, her var det et spesiellt lanskap med flere som villcampet.

17/7 - Neste stopp var Nabbelund ved Grankullavik her overnattet vi på et nedlagt fergeleie. Her var flere bobiler og campingvogner og vi betalte kr 50 for å overnatte. Vi hadde planlagt å besøke Borgholm men regnet pøste ned så vi bestemte oss for å forlate Øland for denne gang.

• Fiskehandel på Bøda.

• Ølands nordligste punkt med Lang Erik.

• Neptunis åkrar på Øland.

Smøgen

18/7 - Villcampet på en parkeringsplass i Jønkøping.

19/7 - Solvik camping ved Kungshavn. Fin campingplass med flott sanitæranlegg og fine grusganger mellom berga til badestranda.

19/7 - Mens vi låg på Solvik tok jeg en en joggetur i området og oppdaget Smøgen. Det ble en tur innom her på veg til Grebbestad. Det er et fantastisk feriested som vi bestemte oss for å besøke ved en annen andledning. På Grebbestad låg vi på torget i sentrum sammen med flere bobiler.

20/7 - På veg til Oslo stoppet vi et par timer i Strømstad og den tradisjnelle stoppen på Nordby.

21-22/7 - Det var meningen å dra til Ramton camping med barnebarna dagen etter, men regnværet medførte at det ble to overnattinger på Hovsæter.

23/7 - På Ramton ble det en overnatting, bra vær da vi kom men dagen etter pøsregnet det.

24/7 - En natt til på Hovsæter før vi dro på hjemveg.

25/7 - For å gjøre en vri på den tradisjonelle hjemturen fra Oslo, dro vi opp til Gålå ved Vinstra og slo oss ned på en parkeringsplass ved vannet. Dagen etter fikk vi oss en overaskelse - her var det prøver til Peer Gynt-spelet med kjendiser som Marit Maurstad og Andreas Larsen.

26/7 - Siste stopp på Sverigeturen 2002 var på idrettsplassen på Grodås - det var maratonløp som skulle gjennomføres før vi dro hjem.

Det hadde vært en fin tur med mange opplevelser, men med noe variabelt vær.

• Badeliv på Ramton camping.

• Det er prøve til Peer Gynt-spelet på Gålå.

Høsttur med fjord fjell og hav 2002

Steinbø ved Aursjøen.

2/9 - Det ble sein start så første overnatting ble allerede på rasteplassen ved Ørnesvingene i Geiranger.

3/9 - Fra Geiranger dro vi over fjellet til Sjåk, vi var blitt tipset på Aursjøen og ikke langt fra Pollfoss tok vi inn på en fjellveg. Ved Aursjøen var det stor aktivitet - det var midt reinsdyrjakta. Vi tok likevel sjangsen på en fjelltur, det var den annbefalte "vannvegen" vi ville forsøke oss på. Den minnet mye om Madeira og levadavandringene der. Der var flere små vann og steinbuer.

4/9 - Nå var det Sognefjellet som sto for tur. Vi dro opp Bøverdalen, det var meningen å overnatte på toppen og ta en fjelltur dagen etter men det begynnte å blåse og regne så det var bare å dra videre. Vi stoppet ved det nye hotellet påTurtagrø, det var helt moderne, det gamle brant ned for ca 2 år siden. Vi prøvde å finne overnattingsplass i Sjolden, men vi var glad for at vi kjørte videre for vi fant en lekker rasteplass nede ved fjorden innersti Sognefjorden.

5/9 - Vi bestemte oss for å ta enda en overnatting her, og dro på dagstur innover Jostedalen til Styggevatnet. I Gaupne plukket vi ei bøtte plommer - det var selvplukk og kr 50 pr bøtte.

6/9 - Dette ble virkelig en tur med store variasjoner, fra fjell og fjord og nå ytterst ved havet. Vi kjørte til Måløy og videre utover til Kråkenes Fyr der vi overnattet på fjellet med utsikt mot havet og Stadtlandet i nord og omgitt av vindmøller.

7/9 - Neste dag dro vi tilbake til Måløy og videre vestover, vi måtte ha med den kjente Kanesteinen når vi først var på "ville veier". Men nå var det på tide å vende nesen hjemover. I Gursken fant vi TV-forhold slik at vi fikk se fotball-landskampen mellom Norge og Danmark som endte 2-2. Vi overnatta på ei kai på Moltustranda og fant oss et fint fiskeberg der vi fikk masse makrell.

Dette ble avslutningen på et utrolig varieret og spennende bobilår med 45 overnattinger og 6700 km landevei.

• Ved Kråkenes fyr, Stadtlandet i bakgrunnen.

• Kannesteinen.

----------------  Beskrivelse av bobilturene fortsetter under år 2003  ------------