Maitur 2008

Fra gamlebyen i Fredrikstad.

10/5.

Endelig i gang igjen med ny bobilsesong. Tok ferga fra Sulesund og kjørte Eiksundsambandet. Rastet i sentrum av nordfjordeid og overnattet på Reed camping ca ei mil sør for Sandane. Perry koste seg sammen med noen barn i bobilen ve siden av.

11/5.

Dagens mål var egentlig Ulvik, men her var det renveringsarbei på gang, så vi tok ferga Bruravik-Brimnes og satset på at det var plass på campene i Kinsarvik. Det var imidletid fullt på begge plassene pga. Pinsa. Vi endte på kaia sammen med 3 andre bobiler.

12/5.

Vi var en tur innover Sørfjorden til Lofthus for å se på fruktblomstringen, før vi snudde og dro til Kjærtveit camping i Eidfjord. Dette er en veldig fin campingplass som vi har vært tidligere.

Selve bygda Eidfjord er veldig sjarmerende med mye blomster og syrintrær i sentrum. Her er også en ale ved innkjøringa til sentrum der alle trærne har fått "strømper" strikket i mange farger.

Fredrikstad stadion, FFK-AAFK 5-0

13/5.

Vi kjørte opp Måbødalen og over Hardangervidda til Gol, der vi tok inn på Fossheim camping. Vi var de eneste på campen, så her fikk Perry gå fritt, det var heller ingen steder å få gjort opp for oss.

14/5.

Nå gikk turen strake vegen til Oslo og Hovseter der vi tok ei overnatting og fikk med oss Amalie på den videre turen til Fredrikstad der vi skulle se kampen mellom Fredrikstaf og AAFK.

15/5.

Vi tok inn på Kongsten camping, og det første vi gjorde dagen etter var å finne fram til Fredrikstad stadion. Så tok vi en tur i Gamlebyen der vi kjøpte softis og ruslet rundt før vi kjørte tilbake til campen og slappet av der.

Vi kjørte så til stadion i god tid, tok på oss supporterutstyr og gikk over broa til sentrum. Langs Glomma var det flere uteresturanger fulle med supportere. Vi fra AAFK samlet oss på "Bryggetaket" - kjempestemning både der og på kampen, men AAFK tapte 5-0.

16-17/5.

Tibake til Hovseter og 17. mai-forberedelser. 17. mai kom med ufyselig vær, men toget fra Huseby skole ble likevel overvært. Etter toget var vi hos Wenche til kaffi og kaker.

Perry presterte å miste ei klo uneder ei metallist på stuegolvet, det ble ei blodig affære.

18/5

På hjemturen ble det overnatting på parkeringsplassen i Lom.

Nordnorgetur 2008

Middagen er klar !

16/6.

Vi reiste hjemmefra mandag, tok ferge til Molde, over Skaret til Elnesvågen, ferge over Kanestraumen og overnattet på en parkeringsplass i Orkanger.

17/6.

Neste etappe gikk via Trondheim, hvor vi hadde en pause i havna, og videre til Inderøy for å hilse på "folket" til Perry, men de var ikke hjemme. I Straumen stoppet vi for å se oss om, det er et nydelig og spesiellt sted.

Det ble overnatting på Namsos camping, fin og godt utstyrt camping, 3 geitekillinger på et innjerdet område !

Friområde 2 mil nord for Bodø.

18/6.

Dro videre i regnvær som varte til vi var framme ved Kvitnes camping og marina ved Sandnessjøen. Her var det tilrettelagt for bobiler, fiskeplass og utsikt til baksiden av de syv søstre. Vi hadde tenkt å ta flere overnattinger her, men regnværet gjorde at vi dro videre til Rognan.

19/6.

Underveis til Rognan klarnet det opp og vi fikk en lang fin rast på Saltfjellet. Framme i Rognan kom regnet tilbake og vi dro derfor videre neste dag.

20/6.

Vi kjørte nord for Bodø, der fant vi et lekkert friområde med kritthvit sandstrand, svaberg og gressvoller.Her slo vi oss ned på parkeringsplassen.

Saltstraumen

21-24/6.

Været hadde bedret seg og nå dro vi tilbake til Saltstraumen camping, der det var meningen å tilbringe noen dager og fiske.

Været varierte disse dagene ,men vi bodde på en fin camp og hadde mange fiske- og turmuligheter rundt oss. Vi forsøkte å fiske på "vår" side av straumen, uten særlig resultat.

En dag var vi over på andre siden, og der viste det seg at det var bedre fiskemuligheter. Det ble to fine seier og seibiff til middag.

Vi holdt ut til St.Hans, men regnværet gjorde at det ikke ble noe uteliv. Vi spiste rømmegrøt til lunch og frukt, ost og rødvin om kvelden.

Den lange sandstranda på Sandhornøy.

25/6.

På turen nordover i 2005, havnet vi på Sandhornøy vede en tilfeldighet. Vi hadde en overnatting her, men skulle videre neste dag. Vi var imidlertid bestemt på at tilbake måtte vi ved en senere andledning, og nå var vi altså her igjen. Første natta låg vi ved Spar-butikken der det er tilrettelagt for bobiler.

26/6.

Etter frokost kjørte vi nordover på øya, forbi den lange sandstranda og til Alsvik på nordenden av øya der vi har utsikt til Bodø. Her er det fine fiskemuligheter og langt mer fisk å få enn i Saltstraumen.

Vi sjekket at tv-forholdene var ok før vi bestemte oss for å overnatte her, det var nemlig viktig kamp i fotball-VM.

Det ble middag med fersk torsk og lever med kvitvin til. Etter middagen ble det ny fisketur på de flotte berga, og Astrid trodde hun hadde satt fast i botn, men så begynte botn å røre på seg. Det endte med at jeg måtte overta stanga, og det tok sin tid før vi omsider fikk landet en sei på 7-8 kilo.

Kl. 00.50 på Sandhornøy.

Utover kvelden klarnet det opp og vi var spennt på om det kanskje ble midnattsol, for vi hadde havutsikt i den rette retninhen. Og for en midnattsol det ble !

Det var helt surrealistisk å gå å legge seg når sola "nektet å gå ned", så vi ble bare sittende å nyte den stigende sola.

27/6.

Vi skulle tilbake til Spar-butikken, men vi stoppet ved den lange sandstranda og gikk en tur. Perry storkoste seg, hoppet og spratt på den langgrunne stranda, så han måtte ha en omgang med hageslangen når vi var framme.

Da vi var her for to dager siden, fikk vi årets første makrell. Nå ble det en tur på berga igjen for å se om den var alene, resultatet ble makrell med rømme til middag.

Vi var 3 bobiler og ei campingvogn som låg på denne koselige plassen.

Perry på Sandhornøy.

28/6.

I dag skulle AAFK og Molde spille kamp og den skulle vises på TV2, men for å få inn TV2 måtte vi tilbake til Alsvik, så det ble enda ei overnatting her. Kampen endte 1-1.

29/6.

Vi brøt opp i 10-tida og tenkte å ta ferga syd på øya, men da vi kom dit, viste det seg at den ikke gikk før på ettermiddagen, så vi fisket 3 makreller og kjørte i stedet til Ørnes, der vi tok ferga til Vassdalsvik.

Derfra kjørte vi i retning havet over flere broer og holmer til Åmnes skjærgårdscamping. Jeg sitter og leser Astrids notater fra turen og velger nå å sitere ordrett.

Sitat: "Nydelig camp og sanitæranlegg. Kritthvit sandstrand 10 m fra bilen og svaberg på sidene, i horisonten ligger en rad med små holmer, vi kan se midnattsolen også herfra. Vi har et så nydelig land at jeg får en tristhet over meg når jeg tenker på at jeg en gang må forlate det for godt ! ? ! ? " Sitat slutt.

På ferga mellom Jektvik og Kilbohavn, passerer polarsirkelen.

30/6.

Det ble en dag med mye ferge og venting på ferge. På den lange fergestrekningen Jektvik - Kilbohavn passerte vi polarsirkelen.

Vi hadde en rasteplass, Flostrand ved Sjonafjorden som mål, der hadde vi vært før og visste at det var en god fiskeplass. Det viste seg at plassen var kraftig oppgradert siden sist, med toaletter formet som Ishavskatedralen. Og nede ved stranda var det satt opp støpte bord og benker.

Fjorden var full av makrell, men Astrid fikk også en fin sjøørret.

1/7.

Kom til Torghatten camping etter en dag med mye regn. Her traff vi Jackop og Lillian Reiakvam som var på vei nordover i helt ny vogn. Vi var hos dem om kvelden.

2/7.

På turen videre sørover var vi innom Brønnøysund og spaserte en runde ibyen før vi fortsatte til Vennesund som der campingplassen ligger slik at ferga går veldig nær. Fin camp med med stor plen omkranset av rosehekk. Lekeplass, påfugl og 2 geiter.

3/7.

Villcampet i Hestviken ved en kro med kledning som på en stavkirke, veldig spesiellt og det var hele stedet. I den kjempestore fjøra, var det laget en bred trebro ut til noen holmer.

Vi tok med reker loff m.m. og satt heltytterst på en holme og koste oss i kveldsola.

4/7.

Koa camping ved ved Inderøy. Fin campingplass, men vanskelig plassering mellom E6 og sjøen.

5/7.

Valsøytunet camping. Her ble Perry forsøkt oppdradd av ei dame som tydeligvis visste hvordan det skulle gjøres.

Siste overnatting på Nordnorge-turen.

Geiranger + + 2008

1-2/8.

Vi dro til Geiranger sammen med Inger og Sven Erik. Her møtte vi Bjørn Nerland, han satt og ventet på hurtigruta med Anita og reisefølge. Vi gikk bort på Olabuda og tok en matbit sammen.

Vi hadde to hyggelige dager i Geiranger sammen med Inger og Sven Erik. Sven Erik hadde sin jomfrutur med kajakk - ingen "eskimoruller" ble observert.

3/8.

På veien fra Geiranger var vi innom Arne Ulveraker på campingplassen i Valldal. Vi reiste over Trollstigen, Åndalsnes, Isfjorden, Åfarnes og til Molde. Vi hadde en overnatting på veien, men her er det bare et hull i hukommelsen.

4/8.

I Molde parkerte vi ved Seilet for her skulle vi ovevære kampen mellom Molde og AAFK.

Høsttur i Jotunheimen 2008

På vei mot Kirketaket fra Leirvassbu.

22/9.

Som så mange ganger før, startet vi en tur med å dra til Geiranger, her ble det rømmegrøt som vi spiste ved Fjordsenteret. Ved Polfoss ble det ny rastepause og ved Stavkirka i Lom slo vi oss til for natta.

23/9.

Vi dro opp til Leirvassbu i praktfullt vær, og her ble det en 5-timers tur til Kirketaket. Turen gikk over flere små breer og da storkosa Perry seg, han skrapte i snøen, hoppa og spratt og raste fram og tilbake.

• I Jotunheimen kan man gå og gå...

• Hvor man skal gå viser pilene.

På Sognefjellet.

24/9.

Gårdagens tur hadde resultert i et hofteproblem for mitt vedkommende, så nå passet det med en dag bak rattet. Det ble en flott biltur over tre fjell.

Først var det Sognefjellet der vi stoppet i skulpturparken og tok bilder. Vi kjørte ned til Turtagrø og derfra Tindevegen over fjellet til Årdal.

Fra Øvre Årdal bar det på nytt til fjells, men her støtte vi på problemer, veien var stengt i 2 timer på grunn av sprengningsarbeider.

På Eidsbugarden slo vi oss til for natta på en parkeringsplass.

• Elva ved Eidsbugarden

Fra Tindevegen mellom Turtagrø og Årdal

25/9.

Nydelig dag, vi gikk fra Eidsbugarden i retning Olavsbu. Vi fulgte ei elv med lite vannføring så mye av turen gikk på svaberga langs elva. Perry badet i nesten alle kulper.

Jeg hadde fremdeles problemer med hofta og da vi hadde gått i 1,5 timer måtte jeg melde pass. Jeg fant meg en plass som var egnet til å glemme hofta og nyte omgivelsene, mens Astrid var nyskjerrig på hva som åpenbarte seg "rundt neste sving" og fortsatte et kvarter sammen med Perry.

Vi tok samme vei tilbake, det var bare en fornøyelse å gå på svaberga langs denne elva. Vi kjørte fra Eidsbugarden ca kl 14 i retning Tyin.

På Filefjell kjørte vi ned til et vann og tok en times rast, men så bar det videre mot Lærdal der vi handlet.

23/9.

Kl 19 var vi framme på Skei der vi fant oss en parkeringsplass for natta og håpet at det ikke var for mye trafikkstøy neste morgen som var hjemreisedag.

Vi hadde hatt en fantastisk høsttur med fint vær og litt mye bilkjøring, men vi hdde hatt noen fjelloverganger der høstfargene nesten tok pusten fra en.

Bobilsesongen var slutt med 39 overnattinger og 5900 km landeveg.

---------------- Beretningen om bobilturene fortsetter under år 2009 --------------