Fotballtur til Molde 2012

Vi startet bobilsesongen med ny bil.

5/5. Bud

Det ble kombinert testtur med den nye bobilen og fotballkamp i Molde. Det var senkesenga i bobilen som var problemet, det var tungt å få den opp og den ville ikke henge på plass under kjøring.

Vi dro til Bud og låg på den fine campingplassen der og neste dag reiste vi tilbake til Molde.

6/5. Molde

Vi låg på parkeringsplassen ved Seilet og kampen ble en ny nedtur for AAFK i Molde, tap 2-1.

Senga fungerte ikke som den skulle, så det måtte bli ny tur til forhandleren og klage.

Langtur i juni 2012

På vei til Bødalsetyra

10/6. Loen

Vi startewt fra hytta med nytt oppheng til senga. Vi skulle på langtur og var spent på om det skulle bli mer problemer med senga.

Vi stoppet i Volda der Astrid var i sykebesøk på sykehuset. I Loen tok vi inn på Lovik camping.

Etter frokost dagen etter kjørte vi inn Lodalen, det var utrolig å se hvordan orkanen Dagmar hadde herjet.

Ved enden av Lovatnet parkerte vi og gikk de 5 km. inn til Bødalsetra. Mye stigning men flotte fossefall som kompensasjon.

Selve sætra var innegjerdet så her fikk Perry løpe fritt og jage sauene som var på utsida.

Bødalsætra.

11/6. Førde

På tilbaketuren stoppet vi i Olden og handlet litt på Skogstad-utsalget.

I Førde fant vi oss en overnattingsplass ved parkeringsplassen til Spar.

12/6. Voss

Da vi kjørte fra Førde presterte vi å kjøre feil, måtte snu tilbake til Førde. Nå gikk det bedre og vi fikk en fin tur over Gaularfjellet med høye brøytekanter, stupbratte fjellsider og brøyta rasteplasser, vi spiste kavring og kefir på en av dem.

Etter å ha kryssa Sognefjorden var det ny flott fjellovergang - Vikafjellet.

På Voss hadde vi tenkt å ta gondolbana opp på fjellet, men lave tåkeskyer gjorde at vi måtte oppgi den planen.

Haraldshaugen til minne om Harald Hårfagre.

13/6. Haugesund

Det ble en lang dagstur fra Voss via Bergen og over Bjørnafjorden til Stord. Her var det planen å overnatte, men vi fant ingen egnet plass så vi fortsatte gjennom en undersjøisk tunell og til Haugesund.

Vi stoppet ed en Rema-butikk ca ei mil fra byen for å se en viktig kamp i EM, da kampen var slutt var det så fredelig der at vi bestemte oss for å overnatte der.

14/6. Grindafjord

Neste dag ruslet vi en runde i byen, så dro vi ut til Haraldshaugen og derfra fulgte vi kyststien ca 2,5 km til fyret, der beitet det både villsau og urgeiter - fin tur i alle fall for Perry.

Vi kjørte så et par mil østover til Grindafjord feriesenter, der vi tok inn på campingplassen.

15/6. Stavanger

Stavanger var dagens mål, og vi fant fram til Stavanger camping som låg sentralt i byen. Nedslitt camp som var omtrent full på grunn av beliggenheten.

Det var bare 20 min. å gå inn til sentrum, gjennom en fin skog med tursti.

Marits 60-årsdag.

16/6. Roaldsøy

Vi var med og feiret Marit Bolset si 60-årsdag. Kjempeartig fest, god underholdning, allsang og god mat.

Tidligere på dagen var vi og besøkte Marit i gågata i helt nytt hus, - spesiellt med takterasse og stamp, og butikk med atelier på gateplan.

Festen ble holdt på Roaldsøy, ca ei mil utenfor Stavanger. vi var 60 gjester som ble hentet med buss etter festen, mens vi overnatta i bobilen på brygga der festen ble holdt.

17/6. Egersund

På veien til Egersund var vi innom Christel og Rune på Klepp der vi fikk servert pasta salat og kake, Perry fikk hilse på hestene.

I Egersund låg vi midt i sentrum, mellom taxisentralen og småbåthavna.

18/6. Flekkefjord

På kaia midt i byen, her kunne vi også få strøm. Vi var en norsk og 6 tyske bobiler - merkelig hvordan tyskerne finner fram til sentrale og rimelige plasser.

Et eller annet sted mellom Flekkefjord og Mandal.

19/6. Mandal

På veien fra Flekkefjord til Mandal, tok vi en avstikker til Norges sydligste punkt lindesnes. mange fine idyller på dagens rute.

i Mandal fant vi fram til en tidligere favoritt, Sandnes camping, der vi var for 8 år siden.

20/6. Grimstad

Grimstad ble valgt som neste stopp, og vi fant fram til Marivoll camping et stykke fra byen og ut mot havet. Stor camping i fin natur, men noe nedslitt.

21/6. Kragerø

Også her låg campingplassen, Lovisenberg familiecamp, et stykke utenfor byen. En praktfull camp med fine sanitæranlegg.

Vi tok en tur inn til byen som var veldig koselig, det ble is på meg og kvit flisdress til kr 100 på Astrid.

Fredriksten festning.

22-23/6. Drøbak

Vi kom til Drøbak fredag kveld. Lørdag var det St.Hansaften og den ble feiret med grilling hos Inger og Sven Erik. Wenche og Bent Ivan kom fra Oslo. Ut på kvelden tok vi en tur ned i byen og såg på feiringen der.

24/6. Halden

kom til Halden søndag kveld i pøsende regnvær og tok inn på Fredriksten camping. Fin plass som fristet til senere besøk i finere vær.

25-28/. Grebbestad

Vi hadde tre fine dager på campingplassen i Grebbestad. Det regnet da vi kom, men siden var det bare finevær. Veldig fin campingplass i gåavstand fra sentrum der det er en koselig strandpromenade med små resturanger.

Trimturen har gått tur-retur Tanum-strand som er ca 4 km, fin grussti med svaberg.

Ved campingplassen i Grebbestad.

En dag var vi på biltur til Fjellbaca, men der var det så trangt at vi var kommet opp på hovedveien igjen uten å ha funnet parkering.

28/6. Grebbestad sentrum

Etter tre fine dager på campingplassen, flyttet vi inn til sentrum og stod på kaia sammen med 5 andre bobiler. Her såg vi semifinalen i fotball-EM mellom Tyskland og Italia som Italia vant.

29/6. Nordby

Vi  startet på hjemveien og første stopp var Nordby-senteret ved Svinesund. Her ble det tradisjonell Svenske-handel og vi hadde planlagt å overnatte her, men noen ungdommer brukte parkeringsplassen som racerbane, så vi forflyttet oss til hotellet like ved siden av før vi krøp til køys.

30/6-2/7. Hovsæter

Det ble tre dager i Oslo med blandet vær. En dag gikk vi hele veien til Frognerparken og på hjemveien åpnet himmelens sluser seg og det lynte og tordnet, da var det godt å komme hjem til Bent Ivans kyllinggryte.

På mandag var vi på Ullevoll og såg AAFK spille 0-0 mot Vålerenga. Før kampen traff vi Inger og Sven Erik og sammen med Kaspara og Amalie dro vi samlet til Ullevoll.

3/7. Lom

På hjemveien ble det tradisjonell overnatting i Lom, der vi våknet til regn. Etter en rask frokost, startet vi opp og ved Polfoss tittet sola fram. I Geiranger ble det en lang rastepause før ti tok siste etappe hjem.

Seljetur 2012

Flåttstudie, Ytre Fure i bakgrunnen.

17/7. Rasteplass ved Åheim

vi var på tur til Selje med steinheller som "gulrot". På veien utover stoppa vi på en rasteplass før vi kom til Åheim, her var det fantastisk utsikt over holmer og hav og øya Silda midt i "motivet". Vi valgte å overnatte her.

18/7. Selje

Vi dro først ut til Hoddevika, ei lita avskjerma bygd med ei fantastisk sandstrand, mest kjent som surfernes paradis. Her spiste vi lunch og gikk tur langs stranda.

Etter Hoddevika dro vi over fjellet igjen og utover mot Fure. Vi var blitt anbefalt fotturen til Ytre Fure, en fraflytta strandgard.

Det var en fin tur, men det var et stort minus, det vrimlet med flått, så turen fikk en rask avslutning.

Tilbake i Selje fant vi vår vante overnattinsplass på snuplassen der veien ender utenfor sentrum.

Dagen etter dro vi hjem godt lastet med "gulrøtter".

Kroatsiaturen 2012

I Drøbakk var det forberedelser til kampen i Fredrikstad

Det ble tatt masse bilder på turen som er sporløst borte, det blir derfor en utfordring å "rekonstruere" detaljer fra turen.

23/8. Bjorli

Etter en litt trøblete start med ubalanse på hjulene, gikk første etappe til parkeringsplassen på Bjorli.

24/8. Nordseter

Etter å ha kjøpt "sumpen" på Lillehammer, dro vi opp til hoppbakken for å raste, men her var det stengt p.g.a. Birkebeinerrittet på sykkel. Vi havnet i sedet på fin rasteplass på Nordseter, der vi overnattet og fikk se syklistene fare forbi.

25/8. Hovseter

Vi kom til Wenche på ettermiddag og koste oss utover kvelden med god mat.

26/8. Drøbakk

Neste dag ble det tur til Østensjøvannet, der det ble bålkos før vi dro videre til Drøbak. Vi overnattet i Drøbakk, Sven Erik hadde gjort en innsats og forberedt kampen i Fredrikstad med ÅFK-kake.

27/8. Fredrikstad

I Fredrikstad ble det oppladning til Kampen med gullrotkake på parkeringsplassen til stadion, der vi også overnattet, ÅFK vant kampen 3-1. Neste dag måtte Astrid til Legesjekk på grunn av årebetennelse. Det ble medisin og kompresjonsstrømpe før vi dro videre.

28/8. Lolland

Hittil hadde turen gått i korte etapper og med overnattingsbesøk, men nå fikk vi opp farta. Dagens etappe gikk gjennom Sverige og Danmark og endte ved en bensinstasjon på Lolland, like før vi skulle ta ferga til Tyskland.

Cortina

29/8. Fulda

Etter turens lengste etappe på 63 mil, havnet vi på en serviceplass i Fulda der det var rimelig tilgang på dusj og toalett. Vi var da nøyaktig midt i Tyskland.

30/8. Innsbruck

Ny lang etappe og vi var kommet over grensen til Østerrike, og her oppstod det en komisk situasjon.

Vi hadde lest at man måtte ha pass eller oblat for å kjøre på motorveiene i Østerrike, - men hvor fikk man ordnet dette ?. På noen blå skilt såg vi at det stod noe so "Finnerpasset", vi stoppet og Astrid gikk inn på en butikk og spurte hvor man kunne få kjøpt "Finnerpasset" - ei smilende ekspiditrise kunne fortelle at, nei "Finnerpasset var nok ikke til salgs - for det var en fjellovergang -  ! ! !

Vi fikk omsider tak i oblaten som skulle festes på frontruta, og overnattet på en serviceplass ca ei mil utenfor Innsbruck.

31/8. Umag

Ikke lenge etter at vi passerte grensen til Italia, kom vi til Cortina, og her måtte det bli et lengre stopp. Cortina som ligger 1200 meter over havet, midt i Dolomittene, er et av Europas mest kjente høyfjellsturiststed og her var det OL i 1956.

Det pøsregnet så Dolomittene såg vi ikke mye til, men på folk i gatene var det tydelig at dette var et eksklusivt turiststed.

Etter å ha "sugd inn" inntrykkene fra Cortina og tok ikke kveld før vi hadde passert grensen til Kroatsia. Her ble det mye kjøring fram og tilbake før vi endelig fant oss en campingplass i Umag.

Det regnet og tordnet og vi var klar over at vi nok var dårlig forberedt på problemene som f.eks. å finne egnede overnattingssteder.

Neste dag ringte Astrid til Fru Espe, vi mente de hadde vært i Kroatsia og kunne gi oss noen gode tips.

Hun fikk et overraskende svar: "Vi ligger på nabocampen" !  !  ! - vi ble enige om å holde kontakt.

Hr og Fru Espe - et merkelig sammentreff !

1-2/9. Pula

Neste dag dro vi videre nedover Istria-halvøya og fant en stor fin campingplass i Pula. Hit kom også "Espane" i concorden og vi ble værende i to dager på denne campingplassen.

3/9. Autocamp Draga

Da vi brøt opp fra campen i Pula, prøvde vi å kjøre innom Pula sentrum for å se oss om, men p.g.a. trafikk-kaos og manglende parkeringsmuligheter dro vi videre.

4/9. Autocamp Opatija

Fin campingplass i terasser opp fra sentrum i Opatija, gåavstand fra stranda. Var til frisør nermest som impulshandling, den "fornøyelsen" kostet ca kr 50.

5-9/9. Camp Zlablace, sørenden av Krk

For å komme hit måtte vi over ei lang bro. Veldig fint sted med lang strandpromenade og masse resturanger, her ble vi værende i 5 dager.

var ute og feiret fru Espe sin 68-årsdag, spiste chateau briand og flamberte bananer til dessert - Espe spanderte.

En dag hadde vi en fin fjelltur og en annen dag var vi oppe i fjellsida der det tidligere hadde vært en by som var blitt ødelagt av jordskjelv.

Primosten

10/9. Klenovica

Vi hadde hatt noen fine dager i camp Zlablace, men vi kom jo for å sjå mer av Croatsia så nå måtte det bli noppbrudd, det var veldig varmt og det ble bare 9 mil nedover kysten før vi fant oss en ny campingplass. Klenovica var en grei camp der det også var mulig for Perry å bade.

11-12/9. Zaton Hollyday Resort ved Nin

Vi fikk melding fra Espene at de hadde funnet et veldig fint sted ved Nin og dermed ble det oppbrudd og forflyttning 21 mil nedover kysten.

Her var alt man kunne tenke seg for et ferieopphol. Kl 12 var det vann-gym. som Astrid deltok på og her var egen badestrand for Perry. En ettermiddag tok vi "Tommas-toget" inn til Nin, ny og gammel del som var forbundet med bro.

13/9. Camp Adriatic ved Primosten

Vi likte oss så godt på Zaton at vi bestemte oss for at vi skulle tilbake hit, men da det ble uvær fant vi ut at vi skulle benytte andledningen til å dra videre nedover kysten.

Vi tok inn på Camp Adriatic som lå i terasser i en skog, sikkert et fint sted i finevær, men nå var det bare ufyselig.

Fine forhold for Perry på camp Stoberec ved Split.

14-18/9. Camping Stoberec ved Split

Vi hadde plukket ut Split som neste mål, men på veien dit måtte vi stoppe ved Primosten som virket litt kjent.

Det var ei lita øy som var helt spesiell og knyttet til fastlandet med ei fylling og ei lita bro. På høyden midt på øya, står ei kirke fra 1400-tallet.

Det ble også stopp ved øya Trogir som står på UNESCOs liste over natu og kultur arv. Her krydde det av turister også nordmenn. Vi hadde nok brukt mer tid her hvis været hadde vært bedre.

Vi ko omsider fram til Camping Stobrec ikke langt fra Split. Dette var en kjempefin campingplass med egen badeplass for hunder og vi fikk en plass helt nede ved stranden.

Astrid og Espane tok bussen inn til split, de var i gamlebyen og de spiste lunch på strandpromenaden før de dro tilbake.

Vi ble værende i 5 dager på denne campingplassen. Espane dro videre til Dybrovnik, men vi fant ut at skulle vi komme oss hjem før snøen kom, så passet det å snu her.

19/9. Jezera camp på Murter

vi brøt opp på Stobrec og dro nordover igjen. Da vi kom opp til Primosten passet det med lunch, så vi kjøpte grilla sardiner med pomes frites og satt på strandpromenaden og spiste og såg på g folkelivet og turistene. Primosten var vel en av de mest spesielle stedene vi var innom på hele turen.

Vi kjørte ut på øya Murter og her fant vi campingplassen Jezera som låg ikke langt fr byen Tisno. Vi hadde tenkt å gå strandpromenaden inn til byen, men det ble et forferdelig vær så vi var glad vi stod trygt inne mellom trærne.

Zaton Holyday Resort, bortenfor piren i bakgrunnen hadde Perry sin badestrand.

20-27/9. Zaton

Vi var tilbake på Zaton igjen og nå var vi innstilt på å bli noen dager, for dette var den plassen vi følte oss mest "hjemme" på hele turen, her manglet vi ingen ting.

Espane kom tilbake fra Dybrovnik og de var også innstilt på å bli noen dager. Espe var en ivrig bader og her hadde han perfekte forhold.

Lørdag  22/9. Hadde vi en kjempekveld selv om det startet med at Lillestrøm slo AAFK 2-1 på Colorline. Vi var ute og spiste sen middag sammen med Espene, etterpå gikk vi ut og danset på en stor utescene med danseplass. Artig Kroatisk musikk. Vi danset polka og ble dradd med i ringdans. Musikken stanset kl 24 og da ble det allsang, supportersanger og smaksprøver av spekesild - artig kveld.

Mandag  24/9. Det var overskyet og vi tok laus bilen og dro til Zadar, Espane satt på. Vi ruslet rundt i gamlebye og traff på noen Rogalendinger som vi hadde møtt tidligere. Vi spiste deilig fisk til Lunch og etterpå gikk vi over broa til nyedelen av Zadar, her ble damene mest opptatt av shopping.

Torsdag 27/9. Hødd i cupfinalen. Vi satt i bilen til Espe og såg kampen, Brann kom til Høddvoll og Hødd vant 3-1. Det blir Tromsø - Hødd i cupfinalen på Ullevåll.

Vi ble en hel uke på Zaton Holiday Resort, men nå tok vi ikke sjangsen på å bli lenge for vi skulle opp i høyden i østrrike. Espane ville bli noen dager til og de skulle en tur innom Italia før de dro hjem.

Torget i Hann munden

28/9. Autocamp Opatia

Vi var på hjemvei og tok inn på campen i Opatia som vi hadde benyttet på nedoverturen. Det var vått og trasig så vi låg på gjesteparkeringa.

29/9. Alphencamp Kernten, Køtschach

Liten fin og koselig campingplass og ostefestival i byen. Her hadde vi tatt en dag til om det ikke var for regnværet.

30/9. Zell am Zee

Vi hadde planer om å kjøre alpeveien over Grossglockner, men da det var meldt snø over fjellet måtte vi bare kjøre gjennom det i stedet. Vi tok inn på campingplassen i Zell am Zee, et nydelig turiststed ved en stor innsjø.

1/10. Fulda i midttyskland

Det ble en lang etappe, hele 56 mil som endte på en stellplass i Fulda midt i Tyskland.

2/10. Hann.Mynden ved Kassel

Vi var nå på jakt etter et sted der vi kunne finne dyrlege så Perry kunne få pillen sin. Vi valgte helt tilfeldig Hamm.Munden og det var et blinkskudd. En utrolig koselig liten by med kanal, sluser og campingplass ved kanalen. Det måtte bare bli en overnatting her.

3/10. Heiligenhafen

Det ble en fin dag på motorveiene i Tyskland, det var helligdag og ingen vogntog på veiene. Tyskland feiret samlingen av landet. På anbefaling stoppet vi i Heiligenhafen i Nordtyskland og det var nok et blinkskudd. Det var kombinert havneby og turistsenter med masse tilbud i havna. vi spiste soldesalat og stekte poteter.

4/10. Varberg

Nå hadde hjemlengselen grepet oss og det ble lange dagsetapper. Neste overnatting var på den nattåpne bensinstasjonen på E6 ved Varberg - urolig natt p.g.a. tralilere med kjølemaskiner.

5/10. Drøbakk

Neste stopp var hos Inger og Sven Erik i Drøbak, de hadde besøk av Eidsnes-folk som også hadde bobil. Det ble en trivelig kveld med mye bobilprat.

6/10. Oslo

Kom til Hovsætwer på lørdag formiddag og det ble tur i byen sammen med Wenche og Bent Ivan. Vi var på Aker brygge og Tjuvholmen i nydelig høstvær.

7/10. Ålesund

Vi tok siste etappe til Ålesund i ett strekk, og dermed var årets bobilsesong slutt.

Det ble hele 73 overnattinger og 11800 km landevei og motorvei.

---------------- Beskribelsen av bobilturene fortsetter under ÅR 2013 ------------