Fortsettelse av Sommerturen 2018.

29-30/6.

Etter tidlig oppbrudd på Omlistrand camping kjørte vi sørover langs kysten. Målet var Grimstad der Ålesund skulle spille kamp på søndag, kampen var imidlertid utsatt til høsten men vi ville likevel sjekke opp stedet. Campingplassen svarte ikke til forventningene så det ble alternativ to som var Roligheten i Kristiansand.

Det ble to fine dager i Kristiansand, campingplassen er noe nedslitt og dyr (kommunal), men den ligger i sykkelavstand fra sentrum, så vi fikk mye ut av dagene f.eks. VM-kampen mellom Frankrike og Argentina på storskjerm nede i havna med masse folk.

Kristiansand må være norges sommerby, gågata og det sentrumnære strandområdet er bare helt fantastisk. Bildene nedenfor gir et lite eksempel.

Sommerbyen Krisstiansand 1

Sommerbyen Kristiansand 2

1/7,

Fra Kristiansand fortsatte vi videre i retning Stavanger. Vi var på jakt etter en campingplass med TV-forhold slik at vi kunne få se dagens VM-kamper og ved Egersund fant vi det vi var ute etter, Steinsvik camping ligger 3-4 km innenfor Egersund. Fin plass med sykkelsti til sentrum.

2/7.

Neste mål på turen var Brusand camping på Jæren, en campingplass som vi besøkte for ca 30 år siden og som innehaveren nå påstod var norges fineste. Det ble en tur i sanddynene og stranda som absolutt er av norges fineste.

Sanddynene ved Brusand camping.

3/7.

Dagens mål var Stavannger camping og vi valgte å kjøre turistveien  langs kysten i stedet for E39. Det er imponerende å  se arbeidet som  er gjort her for å dyrke - de har i alle falll ikke vært redd for å gi seg i kast med stein.

Vi fant oss en plass og etter hvert ble det ganske fulllt med bobiler. Vi fikk besøk av Kaspara og Jørgen som ble til middag.

Jordbærkos på Stavanger camping.

4/7.

Det ble en dag til på Stavanger camping. Astrid var borte hele dagen for å hjelpe Kaspara med den nye leiligheten. Jeg tok en sykkeltur til sentrum og det ble en ganske lang tur for det var ikke lett å finne fram. Dagen startetmed tåke men den lettet fort og da ble det veldig varmt.

5/7.

Det var meningen å fortsette videre nordover langs kysten, men langtidsvarselet ville det annerledes. Det fristet mer å snu nedover igjen når det var 10 grader temperaturforskjell mellom nord og sør. Følgelig satte vikursen mot Kristiansand igjen. På veien stakk vi innom Flekkefjord og der fant vi en stellplass nede i havna som fristet, og vi hadde nok blitt her flere dager hadde det ikke vært for råneaktiviteten i området.

Middag på stellplassen i Flekkefjord.

6/7.

I Flekkefjord ble tanken om å ta med Setesdalen på hjemturen født. For å beholde denne muligheten ble dagens etappe bare til Mandal, her tok vi inn på Sandnes camping som vi hadde vært på allerede i 2004. Det ble tur til utsiktspunktet som vi også har bilde fra datert 2004.

Sandnes camping sett fra utsiktspunktet.

Badeliv i Otra.

7/7.

Det ble Setesdalen og vi hadde fått anbefalt en campingplass på Evje som var en passellig kort etappe i varmen. Odden camping i Evje viste seg å være en veldig fin camp og vi fant oss en plass  ved elva Otra der det også var bademuligheter. Etter en sykkeltur i sentrum ble  det reker og kvitvin ved bilen. Temperatur: 27 grader.

Rekeaften påOdden camping.

8/7.

Denne dagen skulle vi utforske Setesdalen og det ble en overraskende positiv opplevelse. Vi kom til at vi ikke hadde vørt her før, men det er nok et av fineste dalførene i Norge. Vi var på jakt etter et sted å villkampe oppe på Setesdalsheiene kjørte vi etter en "krusedull" og havnet på ei enorm Demming og i nærheten av den fant vi Overnattingsplass.

9/7.

Dagens mål var Bobilcampen på Odda, men underveis skulle vi stoppe på ei seter der de ystet geitost. Vi hadde overnattet der tre år tidligere og kjøpt nydelig geitost, og ost ble det i år også, men en kald vind fristet ikke til overnatting denne gang.

Bobilcampen på Odda.

Lærdalsøyri

10/7.

På Odda brøt vi rekordtidlig opp for å få mest mulig ut av det fantastisk fine været. Sørfjorden låg speilblank og moreller var til salgs rundt hver sving. Vi rastet på Flåm før vi tok til på den 24 km lange tunellen mot Lærdal, der vi fant oss en plass på campingplassen.

11/7.

Nå hadde vi begynt å tenke på avslutning på turen. Vi tok sikte på minst en overnatting til og det ble den nye campingplassen Jølster panorama på Skei, som ligger ved Jølstrevatnet. På veien stoppet vi i Sogndal og provianterte.

12.7.

Vi våknet til lave tåkeskyer og da var det bare å sette kursen hjemover og håpe på bedre vær der.

Turen startet med tåke og avsluttet med tåke, men i mellomtida har vi hatt nesten fire uker med bare fint vær og besøk på mange fine campingplasser.

Et nytt bobilår var slutt med 28 overnattinger og 3650 km landeveg.