Nordmørsturen.

På vei til Rampestreken med utsikt mot Trollstigen, Bispen og Kongen.

Omsider var våren kommet så langt at vi kunne starte bobilsesongen. Vi ville fortsette utprøvingen av Hymern og valgte en tur i nærområdet.

24/3. Første overnatting var på bobilparkeringa på Åndalsnes som bare er en parkeringsplass ved jernbanestasjonen. Den påfølgende dag skulle vi forsøke å komme opp til Rampestreken på Nesaksla, men vi måtte snu ca 100 meter før målet pga is.

25/3. Vi fortsatte i retning Sunndalsøra via Isfjorden og i botnen av  Rødvenfjorden kom vi til Saltkjellsnes camping som såg fristende ut og da været var fint, ble det overnatting her etter en veldig kort dagsetappe.

26/3. pÅ Sunndalsøra overnattet vi på bobilplassen. Sanitæranlegget var stengt men det var tilgang på strøm, 200 kr for bare strøm og overnatting var vel i drøyeste laget.

Rasteplass på Averøya med utsikt over Hustavika.

27/3. Nå gikk turen i retning Kristiansund der vi hadde tenkt å overnatte på den nye bobilparkeringen, men den såg lite fristende og uferdig ut, så vi fortsatte gjennom tunellen til Averøya der vi fant oss en rasteplass med praktfull utsikt over Hustavika. Vi overnattet her sammen med to andre bobiler.

Planen var å ta hjemturen over Oterøya med overnatting på Misund, men nå var værmeldingen så dårlig at det ble rake vegen via Molde og hjem.

Vi hadde hatt en fin og nyttig tur, og kommet til at vi ville ha ny dokasett og bodelsbatteri på bruktbilgarantien, noe som også ble akseptert.

Maituren.

Tatt fra rampestreken i retning Trollstigen.

10/5. Første mål for turen var Midsund. Av de tre tappene her tok vi den første siste gang vi var her og nå ble de to andre tatt, til sammen er det 2000 trinn laget av sjerpaer. Det ble overnatting på Misund Marina.

11/5. Turen gikk videre til Bud og på strekningen Bud - Atlanterhavsvegen fant vi fram til en fricamp beskrevet i bobilguiden, her var det fantastisk utsikt mot Hustadvika.

12/5. På Averøya hadde vi neste overnatting på en rasteplass som vi har benyttet tidliger - flott solnedgang som vi delte med 4 andre bobiler.

13/5. Neste dag gikk turen videre via Kristiansund, Åfarneset og til Åndalsnes der vi tok inn på Åndalsnes camping. Det var så vidt vi fikk plass, kl 15.30 kom skiltet opp om at plassen var full.

Neste dag ble turens høydepunkt, strålende varmt vær og  køgåing mot rampestreken på Nesaksla. Det var utrolig med folk og på Rampestreken var det lang kø for å komme utpå - ingen koronahensyn her ! vi fortsatte forbi og tok dagens rast litt lenger oppe med praktfull utsikt.

Turen ble avsluttet med pølser og lompe på hytta.

Reinheimen rundt.

Slettvikane øverst i Valldal på grensa til nasjonalparken Reinheimen - tatt gjennom frontruta.

7/6.

Astrid hadde bursdag og vi var klar til å starte turen til Nordnorge, da Astrid fikk en telefon - Jessen var død - ikke uventet, men nye planer måtte legges. Vi bestemte oss for å ta en kortere tur på jakt etter finevær og være tilbake i god tid før begravelsen.

Det ble Valldal etter en svipptur til Tafjord. Øverst i Valldal slo vi oss ned på en fricamp som vi har benyttet tidligere. Her var det varmt og godt, selv om det var mye snø i området. plassen ligger på grensa til nasjonalparken Reinheimen.

På sti langs Lomsvatnet, Lom sentrum i bkgrunnen.

8-9-10/6.

Etter en vurdering av værmeldingen ble kursen satt for Lom via Dombås og Otta. På Lom camping hadde vi noen fine og varme dager med fotturer og sykkelturer i området

11/6.

Oppbruddet fra Lom camping ble litt vemodig, det strømmet inn med bobiler som skulle tilbringe helgen her og vi måtte bare overlate plassen vår. Det var meningen å ta en overnatting på hjemveien men nå forandret været seg og det ble til at vi kjørte direkte hjem bare avbrutt av et par korte pauser. Kl 21.30 parkerte vi "rullestova" på hytta.

Etter en nøyere studie av kartet viste det seg at den rundturen vi hadde tatt i grove trekk fulgte grensen til den nyeste av nasjonqalparkene - Reinheimen som som ble opprettet i 2006.

Midtsommerturen.

Grotle med Grotlesanden i bakkgrunnen.

17-18/6.

Etter ei uke på hytta var vi klar for ny tur. Bremanger ble valgt som første mål da det såg ut til å bli bra vær der et par dager.

Vi valgte å kjøre om Volda og Nordfjordeid og på sydsida av Nordfjorden ut mot Bremanger, men sydsida av Nordfjorden var ikke å anbefale for en stor bobil, smal veg men heldigvis lite trafikk.

Det ble to dager på Iglandsvik marina der det var fint tilrettelagt for bobiler. Fint vær med mye sol men sjenerende vind.

Sykkeltur til Grotle med kort fjelltur og tur på Grotlesanden

Utepils på Knutholmen.

19-20/6.

Fra Iglandsvik marina forflyttet vi oss 15 km til Kalvåg der vi tok inn på Kalvik camping.

Det ble to fine dager her, med utepils på Knutholmen og sykkelturer i området.

Det ble sankthansfeiring med bålbrenning  og deltagelse av kjendiser som A. Rosen utenfor sentrum.

21/6.

En litt grå dag som passet godt som kjøredag. Målet var Førde i første omgang, men der fant vi ikke noe tilfredstillende overnattingstilbud, så vi fortsatte over fjellet til Sognefjorden og her ble det overnatting på en rasteplass ved Leikanger.

På sykkeltur i den gamle bebyggelsen på Lærdalsøyri.

22-23/6.

Nå fortsatte vi til Sogndal, krysset Sognefjorden og slo oss ned på Lærdal ferie og fritidspark.

Det ble to late dager her bare avbrutt av sykkelturer gjennom den gamle bebyggelsen og videre fram gjennom dalen.

Dalen imponerer med flotte og velstelte tun med masse blomster og striglete plener.

Vi snudde ved ei hengebru som ikke fristet Astrid  til forsering.

Opphoder på campingplassen fristet abolutt til gjentagelse, noe som været også bidro til.

Aurlandsfjellet, tatt gjennom frontruta.

24/6.

Fra Lærdal kjørte vi over Aurlandsfjellet etter den nasjonale turistveien i stedet for å kjøre gjennom verdens lengste veitunnell.

På toppen av fjellet stoppet vi og tok en fin 2,5 timers fottur til en topp med en imponerende varde.

Dagen ble avslutet på Flom camping der fjellene gir solen dårlige odds. TV-tilbudet var heller ikke noe å skryte av, men sanitæranlegg og plassen forøvrig er helt topp.