Fotballtur i Påska 2010

3/4. Lillehammer camping

Påskeaften dro vi til Kongsvinger på fotballkamp. Første natta overnattet vi på Lillehammer camping. Det var rart å se de andre camperne stå å smøre ski på et sted vi forbinder med sommer.

4/4. Kongsvinger ved Intersport.

Vi fant fram til parkeringsplassen ved Intersport, der vi hadde stått tidligere på en maratontur. I Kongsvinger var det flere bobiler fra Ålesund. ÅFK vant kampen 1-0.

5/4. Ved Skogmuseet på Elverum.

På hjemveien fant vi også fram til et overnattingssted som vi hadde benyttet tidligere. Det var ved skogsmuseet i Elverum. Dagen etter var vi hjemme.

Fotballtur til Sandefjord 2010

Inger og Sven Erik på besøk på den nye bobilcampen i Sandefjord.

22/4. Mageli camping

Planen med denne turen var å kombinere fotballkamp i Sandefjor med å besøke fam. myhre i Oslo. Første etappe endte på Mgeli camping.

23-24/4. Hovsæter.

Fredag kom vi til Oslo og lørdag var Astrid og Wenche tur i byen med besøk i Opraen og på Aker brygge.

25/4. Sandefjord bobilcamp.

Søndag morgen dro vi til Sandefjord og tok inn på den nye bobilcampen i sentrum. Her fikk vi besøk av Inger og Sven Erik. Vi dro tidlig opp til stadion, kjøpte varme vafler og sat utenfor bilen i supporterutstyr og drakk kaffi og pratet med andre supportere, og dem var det mange av, "Stormen Oslo" stillte sterkt. AAFK vant kampen og plutselig ledet vi serien.

Inger og Sven Ereik dro hjem til Drøbak, men vi skulle ikke starte hjemturen før mandag.

26/4. Mageli camping.

Mandag startet vi hjemturen og det ble igjen en overnatting på Mageli camping.

Fotballtur til Molde 2010

6/5. Ved Rema i Molde.

Reiste hjemmefra i middagstida i strålende vær. I Molde fant vi oss en plass på parkeingsplassen til Rema, der vi tok sjangsen på å overnatte.

Vi på supporterutsyr og gikk på byen for å ta en øl før kampen. Masse AAFK-supportere og kjempestemning, men AAFK gikk på årets første tap - 2-1 til Molde.

7/5. Bud camping.

Dagen etter dro vi til Bud i samme nydelige været. Solte oss og gikk tur. Dagen etter var det meningen å kjøre Atlanterhavsveien, men vi våknet til kraftig regnvær, så det var bare å dra hjem.

Nordnorgetur 2010

Arcus camp i Luleå.

17/6. Bensinstasjon ved Støren.

Målet med årets ferietur var Senja og første dag endte ved en bensinstasjon på Støren.

18/6. Parkeringsplass ved Sollefteå.

Da vi kom til Stjørdalen  regnet det så ille og var så dårlige meldinger for Nordnorge at vi beslutet å sette kursen for Bottenvika. Det ble en etappe på 48 mil før vi vat i Sollefteå, der vi fant oss en parkeringsplass for overnatting.

19/6. Skjellefteå camping.

Vi fortsatte turen mot kysten og etter 39 mil var vi i Skjellefteå, der vi tok inn på Skjellefteå camping.

20/6. Sikeå havscamp.

21/6. Rørbak camp.

22-27/6. Arcus camp i Luleå.

Det regnet i to dager etter at vi kom til Bottenvika og vi benyttet dagene til å finne oss en fin campingplass, og den fant vi i Luleå, og da kom fineværet.

Her hadde vi noen fine dager. Byen var interessant, campingplassen fin og forholdene for Perry var topp. Det var barte en ting som manglet, det var dårlige TV-forhold, og det var et minus da det var VM i fotball.

Vi ble interjuet av lokalavisa en dag og nevnte da at vi måtte dra videre p.g.a. det med TV-forholdene, det ble stor reportasje og gjort et poeng av det var dårlige TV-forhold på campingplassen. Dagen etter kom naboen på campen og var overrasket over at vi var her fremdeles.

Vi ventet på at det  skulle blibedre vær i Nordnorge og den 28/6 var tolmodigheten slutt og vi dro fra Luleå.

Mefjordvær, vi står ved moloen

28/6. Parkeringsplass i Kiruna.

Etter 45 mil gjennom Lappland var vi i gruvbyen Kiruna, en storby midt ute i ødemarka, ca 10 mil fra Norge. Vi fant oss en parkeringsplass for overnatting.

29/6. Rasteplass ved Sørreisa.

Fra Kiruna kjørte vi 29 mil til Sørreisa der vi fant oss en rasteplass for natta.

30/6. Mefjordvær.

Nå skulle vi endelig komm etil Senja som var turens hovedmål. Vi var så dårlig orientert at det ble å kjøre på lykke og fromme, og lykke hadde vi for i Mefjordvær fant vi en veldig fin plass å villcampe. Neste dag tok vi oss en liten fjelltur til en topp på ca 150 der vi hadde fin utsikt.

1/7. Senja camping Skatvik.

Denne dagen hadde vi planlagt å se oss litt om på øya. Naturen var fantastisk, men det negative var at det var mye forfall, fraflytting og vanstell.

Men noen idyller fant vi og det stedet som imponerte mest var Husøy. Her parkerte vi bilen og tok oss god tid til en spasertur rundt på øya. Dette var et fiskevær som tydelig vis fremdeles var i full drift.

Øya var landfast med ei lang steinfylling. På landsida var det svære hjeller med torskehoder.

På ei kai satt en eldre fisker å bøtte garn. Jeg lurte på om det ble fisket kveite i området, nei kveitefisket var ødelagt av de som drev med breiflabbgarn mente han.

Rundturen ble avsluttet på Senja camping i Skatvik. Naturen på Senja er imponerende, men så skal det også bra natur til for å imponere Sunnmøringer på det området. Det som skuffet litt var forfallet og fraflyttingen.

Garnbøting ved Husøy.

2-3/7. Ved Tromsøbrua.

Vi tok ferga til Kvaløya og hadde Tromsø som dagens mål, men det betød at vi hadde god tid til å se oss om underveis.

Vi gjorde et viktig valg. Vi visste ikke hva Sommerøy var for noe, men vi syntes navnet var spennende, så vi valgte å ta den avstikkeren.

Sommerøy viste seg å være en veritabel overaskelse, så kvite strender har vi ikke sett noe sted og det var tydelig at dette var et ferieparadis.

Vi tok oss god tid til å se oss om og Astrid benyttet andledningen til å ta med en prøve av den kvit korallsanden.

Mette av intrykk brøt vi opp og satte kursen mot Tromsø. En times kjøring fra Tromsø fant vi noen svaberg som fristet til pause og prøve fiskelykken, det ble ingen fisk men tap av en dyr sluk.

Fiskepause på vei til Tromsø.

Framme i Tromsø fant vi oss en egnet plass for villcamping under Tromsøbrua ved Ishavskatedralen, her ble vi liggende i to døgn.

4/7. Ved svømmehallen på Alfheim.

Vi skulle se kampen mellom AAFK og Tromsø, så nå forflyttet vi oss fra Tromsøbrua til Alfheim, her låg vi høgt og fritt med utsikt over byen.

Kampen endte med 0-1 seier til AAFK, så dagen etter satte vi kursen hjemover med godt mot.

5/7. Morsvikholm nord for Fauske.

Skalvi dømme etter dagsetappene på hjemveien, må vi ha hatt stor hjemlengsel, men det var vel mer været som gjorde at det ikke fristet å stoppe så mye.

6/7. Flostrand ved Sjonafjorden.

Flostrand har blitt en favoritt på Nordnorgeturene, og to år tidligere oppdaget vi at denne rasteplassen var blitt veldig godt utstyrt.

7/7. Mosjøen camping.

I Mosjøen hadde vi også vært tidligere og det var et enkelt valg når det passet inn i kjøreplanan.

Fra Mosjøen og hjem kjørte vi på en dag, og de 67 milene er vel den lengste dagsetappen vi har kjørt noen gang.

Geirangertur 2010

Fam. Myhre på Skageflå.

26/7. Geiranger camping.

Fam. Myhre var på vei til Ålesund i bil, og skulle ha en overnatting i Geiranger på veien. Det var fint vær og vi dro med bobilen til Geiranger for å møte dem og for å få litt ekstra ut av Geirangerbesøket.

Vi tok inn på Geiranger camping og det ble bestemt at hvis været var like bra neste dag skulle vi ta turen sammen til Skageflå.

Været neste dag var strålende og vi tok skyssbåten ut fjorden og ble satt i land i fjøra under Skageflå.

Wenche var litt skeptisk til hvordan Alexander vill takle den luftige oppstigningen, frykten var ubegrunnet, men Wenche selv var ikke "høy i hatten".

Vi hadde et flott opphold på Skageflå, men noen gruet seg litt til nedturen. Det gikk bra og vel nede ble vi hentet av skyssbåten og bragt trygt tilbake til geiranger.

Før kvelden var omme var Fam. Myhre installert på hytta på Sulesund.

Konfirmasjonstur 2010

Konfirmanten og bestemødrene.

9/9. Rasteplass ved Ørnesvingene

Vi skulle til Oslo i Benjamin sin konfirmasjon og første etappe gikk til Geiranger, der vi valgte å overnatte på rasteplassen på toppen av ørnesvingene.

10/9. Lillehammer camping.

11/9. Hovsæter.

Konfirmasjonen ble feiret hjemme på Hovsæter og vi startet på hjemveien samme kveld.

12/9. Rudshøgda.

Som flere ganger tidligere benyttet vi parkeringsplassen på Rudshøgda som overnattingssted på turene hjem fra Oslo.

Høsttur i Trollheimen 2010

Vassendsetra ved vestenden av Gjevilvatnet.

4/10. Bårdsgarden.

Vi startet hjemmefra mandag og kjørte om Molde, Sunndalsøra og opp Sunndalen. På Lønset et stykke før Oppdal, tok vi av til venstre innover et dalføre. Ved Bårdsgaren fant vi oss en plass for natten.

Neste dag pakket vi dagstursekken og satte kursen for vestenden av Gjevilvatnet. Det var fin sti innover og på væte parti var det lagt ut planker.

Perry måtte gå i band, for det var lemenår og  det pep stadig i lyngen og Perry var helt vill. En gang hadde han fått tak i et og kom for å vise det fram.

Ved enden av Gjevilvatnet låg Vassendsætra og her fant vi ut at det passet å snu etter en solid rast.

Underveis til Vassendsætra fant vi et enormt kvepsebol.

utsikt fra Syltefjellet i Valldal.

5/10. Folldal

Tilbake i bilen fant vi ut at vi ville se oss litt om i ukjente trakter, så vi fortsatte innover dalen så langt det var bilvei.

Oppdal var neste stopp, her ble det handling og sight seeing før vi fortsatte mot Hjerkinn og til Folldal. I Folldal fant vi oss en overnattingsplass ved Skolen.

Neste dag gikk turen tilbake til Hjerkinn, over Dombås, ned Romsdalen og opp Trollstigen. Her måtte vi ta alt det nye i øyensyn, alt var ikke ferdig men det såg ut til å bli bra.

6/10. Trollstigen.

Det ble overnatting på Trollstigen før vi fortsatte ned Valldalen hvor vi fant oss en plass på Kaia.

Det hadde blitt mye kjøring så nå trengte vi en fjelltur igjen og Syltefjellet var en passelig ettermiddagstur.

Det var 47 år siden forrige gang jeg var på Syltefjellet, og det som jeg husket som en fantastisk utsikt var nå sterkt redusert av krattskog.

Utsikt mot Fjørå fra Nysætra.

7/10. Kaia i Valldal

Neste dag var det ny fjelltur. Vi hadde hørt om Rugga i Fjørå og nå ville vi finne ut hva det var for noe.

Vi kjørte med bobilen så langt opp som vi kunne få parkert og fortsatte så til fots. Helt på toppen med utsikt over Valldalen fant vi Rugga, en svær stein som ligger så labilt at man kan lee litt på den.

Det var en tur i korteste laget, men så fant vi et skilt som viste en sti til Nysætra og det såg spennede ut, så vi satte i vei.

Det ble en lang og kjempefin rundtur, og på Nysætra hadde vi praktfull utsikt over Fjørå og fjorden.

Dette var slutten på årets bobilsesong, 40 overnattinger og 9100 km landevei.

-------------- beskrivelsen av bobilturene fortsetter under år 2011 ------------