Hjemturen fra Spania 2015

Stellplassen i Vic.

Vi hadde planer om en litt annerledes hjemtur denne gang. Vi ønsket å se litt mer av Frankrike og i Franks reiseblogg på internett, hadde  vi funnet en beskrivelse av en tur gjennom Frankrike fra Spania som vi var fristet til å forsøke som utgangspunkt.

1/4. Deltebre ved Amposta

Etter avsjed i sterk varme på San Antonio, startet vi på hjemveien der første overnatting ble Deltebre ved Amposta som vi hadde oppdaget på nedoverturen året før.

2/4. Vic

I forsøket på å unngå bompenger og å kjøre gjennom Barcelona, kom vi på avveier og havnet i Vic, som såg så bra ut at vi overnatter her. Stellplass ved et idrettsanlegg med store plener der Perry får løpe fritt. Her er tivoli like ved, og bare 10 min til sentrum.

Bildet tatt gjennom frontruta. Her var gode råd dyre! - vi var havnet i ei enveikjørt gate og den såg ut til å ende ved alteret i ei kirke.

3/4. Platja d'Aro

Vi hadde valgt ut dette stedet for siste overnattingen i Spania. Vi hadde vært her før og både byen og stellplasse hadde vært helt topp. Det ble et antiklimaks, stellplassen var tatt bort og erstattet med parkering langs ei trafikkert gate.

Vi hadde tenkt å ta en dag ekstra her, men nå ble det bare med ei overnatting.

4/4. Port la Nouvelle

Dette ble siste overnatting ved Middelhavet, fin stellplass men kjedelig by men intrykket var kanskje "farget" av den sjenerende vinden.

På vandring i Cordes sur Ciel.

Vi skulle nå forsøke å følge ruta gjennom Frankrike som var beskrevet i Franks reiseblogg, og det første stedet som vi hadde plukket ut var Carcasonne med den svære borga. Vi hadde imidlertid store problemer med å finne sentral parkeringsplass og når vi i tillegg holdt på å kjøre oss fast i ei enveiskjørt gate som såg ut til å ende ved alteret i ei kirke, gav vi opp og dro videre.

5/4. Cordes sur Ciel

Artig by bygget opp etter fjellet som en pyramide og med fin stellplass ved foten omkranset av blomstrende trær. Her var det trivelig å rusle rundt i sentrum.

Fra hovedgata i Rocamadour.

6/4. Rocamadour

En merkelig by som "henger" i fjellveggen og delvis er inne i fjellet. Har bare ca 600 innbyggere men over en million turister og pilgrimer i året. Ei kirke på toppen og flere kapell i huler i fjellet.

Vi gikk hovedgata fra toppen og nesten helt ned i dalen og opp igjen, mye å se underveis ikke minst alle turistene som såg ut til å komme fra alle verdenshjørner.

På toppen av fjellet i gåavstand fra byen var det en fin campingplass der vi overnattet.

Vi kan takke Franks reiseblogg for at vi fikk med dette klenodiet av en by som vi aldri hadde hørt om.

Rocamadour sett fra et utsiktspunkt ikke langt fra campingplassen.

• Motiv fra Rocamadour.

På vei inn i "spøkelsesbyen".

7/4. Oradour-sur-Glane

Neste mål på turen var Oradour-sur-Glane som er en moderne villaby med mye grøntanlegg, helt forskjellig fra de andre småbyene vi hadde besøkt i frankrike. og forklaringen var enkel, hele byen er bygd opp etter krigen noen hundre meter fra den gamle som er gjort om til krigsminnesmerke.

Den 10. juni 1944 ble hele befolkningen massakrert og byen brent ned som represalierfor noe som motstandsbevegelsen hadde gjort. Nå står den gamle byen urørt, bare holdt vedlike slik den så ut etter brannen.

Garasje med bil, sykler i portrom, stoler og bord hvor det hadde vært utekafe,symaskiner står det i flere ruiner og legebilen til legen som hadde vært på pasientbesøk står urørt men nedrustet.

• Bilen til legen som var på pasientbesøk.

• Ruinene står urørt etter brannen.

Digoin - liten kanalby midt i Frankrike.

8/4. Digoin

Det hadde vært mye omkjøring pga. veiarbeid og når vi omsider fant oss en stellplass og stoppet så gikk omkjøringstrafikken rett forbi stellplassen. Det var litt interessant å studere denne sakteflytende trafikken og det var utrolig stor prosent som var vogntog.

Vi gikk en tur langs kanalen og inn til sentrum der vi kjøpte vannbakels og vinerbrød.

På stellplassen som var så godt som full låg også en Bergenser med ZZ-skilt. Vi lurte på hvorfor han hadde ZZ-skilt - jo han ville ikke kjøre rundt med SF-skilt !.

9/4. Bulgneville

Nå var vi tilbake på den praktfulle stellplassen i Bulgneville, der vi har vært flere ganger før. Det var helt fullt med bobiler og noen stod også utenfor de oppmerkede plassene. Vi gikk tur rundt vatnet og i byen. Til middag spiste vi spansk potetkake med bacon og egg.

Zell i Moseldalen

10/4. Zell i Moseldalen

Så var vi ferdig med Frankrike for denne gang. Var innom Luxenburg, der vi som vanlig fyllte opp med billig disel.

Vi sjekket opp noen stellplasser i Moseldalen, men endte opp som tidligere år i Zell. Vi var en tur i byen på chinaresturang før vi vendte tilbake til bilen og livet på elva.

11/4. Greven

Vi måtte nå ta et valg, en dag til i Moseldalen eller fortsette på hjemveien. Noen regndråper avgjorde valget og det ble oppbrudd.

Vi stoppet i Cochen, som er det mest severdige stedet i Moseldalen sett fra et turistsynspunkt, vi fortsatte så opp på motorveien til en etappe på ca 35 mil som endte på stellplassen i Greven, der vi var heldige og fikk den siste ledige plassen.

Amalie ble med oss til Ålesund.

12/4. Travemunde

Vi hadde planlagt å overnatte i Lubec, men stellplassen som vi fant var så trist at vi dro videre til Travemunde og det var fullt klaff.

Vi overnattet på en stellplass nede i havna der det var svært trivelig. Her var det boder med grillet fisk og vi kjøpte grillet sild med pommes frites og tok med tilbake til bilen.

Vi fikk hjelp til å finne dyrlege slik at Perry kunne få pillen sin før returen til Norge.

13/4. Falkenberg

Hjemlengselen begynte å melde seg så det ble lange dagsetapper og neste overnatting bli i Falkenberg der vi sjekket inn på stellplassen i marinaen der vi hadde alt vi trengte og Perry gikk på kaninjakt.

14/4. Hovseter

Siste overnatting på Spaniaturen var på Hovseter og dagen etter kjørte vi hjem på direkte.

Høstturen 2015

Vi kjørte Flåmsdalen så langt veien var farbar, her krysser vi Flåmsbanan.

4/9. Sjåk

Som så ofte før gikk første etappe av turen via Geiranger og første overnatting ble ved skolen på Sjåk.

5/9. Lærdalsøyri

Neste overnatting var på Lærdalsøyri før vi kjørte over fjellet til Aurland. Der nedkjøringen til Aurland startet, var det laget et nytt imponerende utsiktspunkt som minnet noe om det nye utsiktspunktet på Trollstigen.

6/9. Flåm

Vi kjørte litt rundt i Aurland og Flåm for å gjøre oss kjent før vi tok inn på Flåm camping, en fin campingplass bygget i terasser.

Om kvelden var vi på Jernbanepuben og såg landskampen Norge - Kroatsia som Norge vant 2-0.

Dagen etter lurte vi på om vi skulle ta toget til Myrdal, men det ble til at vi kjørte i stedet - så langt det var lov.

7/9. Østerbø i Aurlandsdalen

Vi hadde planer om å få gå litt i Aurlandsdalen, men Perry var problemet - han var ikke i form og ville ikke på tur.

Vi overnattet ved Østerbø fjellstove og dagen etter gikk vi en tur på 4,5 timer nedover dalen mens perry var i bilen.

Det ble en fin tur i nydelig vær, selv om vi bare fikk se en liten del av den kjente ruta mellom Østerbø og Vassbygdi.

• Fra turstien i Aurlandsdalen

Kan man forlange noe mer !?

8/9. Ustaoset

Etter endt tur i Aurlandsdalen kjørte vi opp på Hardangervidda og overnattet på en parkeringsplass ved Ustaoset.

9/9. Kinsarvik

Drømmedag !, etter å ha overnattet ved Ustaoset dro vi videre over Hardangervidda og slo oss ned ved et vatn med naust og brygge - Halnebrygga.

Her låg det ei jente fra Sunndalen i telt, hun hadde gått sammen med huskyen sin fra Lindesnes og skulle gå hjem !. Huskyen bar 20 kg i kløv og hun hadde på forhånd lagt ut depoer på forskjellige steder.

Vi tok oss en times tur i terrenget før vi dro videre til Kinsarvik og tok inn på Bråvoll camping.

• En virkelig fjellvandrer

• Halnebrygga - en idyll på Hardangervidda.

På Gamle Haukelivei ved ei Geiteseter.

10/9. Gamle Haukeliveien

På veien fra Kinsarvik stoppet vi et par timer i Odda og kokte havregrøt til lunch. Her var det kommet en stor bobilparkering med strøm på kaia.

Turen gikk nå over Haukelifjell og på et sted var det mulig å kjøre over på Gamle Haukelivei. Her fant vi oss en overnattingsplass ved et vatn og like ved låg det ei geiteseter. Vi var bortom setra og kjøpte geitost.

Siterer lit fra Astrids dagbok: "Du herlige tid - sitter ved et fjellvann og ser ørreten vaker i rosa solnedgang og fjellene speiler seg i fjellvannet, finere kan ikke landet være"

Astrid fikk hjelpe til med ystinga.

Neste dag gikk vi en tur langs denne gamleveien, ca 1,5 km, da kom vi fram til ei annen geiteseter.

Han som dreiv denne setra var i Oslo på matfestival for å motta gullmedalje for geitosten, mens budeia måtte være igjen for å jobbe. Astrid fikk lov til å hjelpe til med å røre i ostegryta.

Vi måtte selvfølgelig kjøpe geitost her også.

11/9. Kongsberg

Om kvelden lurte vi på hvorfor det var så mange bobiler og kampingvogner som passerte, det gikk en jevn strøm, - det fikk vi svar på når vi kom ned til Seljord.

Her stod det bobiler og campingvogner over alt, det var Seljordmarknaden som var i gang - umulig å finne parkering så vi fortsatte til Kongsberg.

Vi var en tur nedom sentrum, men der var det folketomt - de var vel på Seljordmarknaden alle sammen. Vi dro opp til sølvgruvene og fant oss en parkeringsplass for natten.

12/9. Sjølyst

Fra Kongsberg kjørte vi til Oslo og fant fram til bobilparkeringen på Sjølyst som ligger nede i Marinaen. Det ble spasetur til sentrum der det var matfestival og utrolig mye folk.

Neste dag ble det en tur opp til Wenche og en kopp kaffi før vi dro videre til Lillestrøm der AAFK skulle spille kamp mot Lillestrøm.

Her dukket Inger og Sven Erik opp med fotballkake som oppvarming til kampen som Lillestrøm vant 3-1.

13/9. Ved Prøysenhuset

Etter kampen kjørte vi hjemover og overnattet ved Prøysenhust nord for Hamar, og videre hjem neste dag.

Bobilsesongen 2015 var slutt med 89 overnattinger og 13600 km på veien.